Finnskogen – Eventyrlig grustur med overnatting
31. May 2021

Slik ser min nye treningshverdag ut under korona

Den 1. mars 2020 fikk jeg min første bronsemedalje til bane VM. Direkte etter VM dro jeg på sykkelferie til Malaga i en ukes tid fra den 3-10. mars, og den 12. mars var det lock-down i Danmark, hvor jeg bor.

Treningshverdagen ble totalt vendt på hodet, med en bane som var stengt, treningssentre som var stengt, OL som ble utsatt, og alle reiser og konkurranser som var planlagt ble kansellert.

Hvordan takle en ny treningshverdag?

Det var vanskelig i starten, og jeg må ærlig innrømme at jeg nok brukte 5-6 dager på å klare å omstille hodet, finne motivasjonen og finne gleden i den helt nye hverdagen. Plutselig følte jeg at meg mistet kontroll over min treningshverdag, jeg følte meg isolert og jeg hadde ikke lengre mulighet til å planlegge og strukturere min hverdag som jeg pleide. Jeg fant likevel tilbake til gleden og motivasjonen til å sykle og det å ha mulighet til å bruke et ekstra år på god trening frem mot OL i Tokyo i 2021.

I samarbeid med min trener fant vi på motiverende trening, og kom i gang med en god grunntreningsperiode, noe jeg har manglet i lang tid! Som banesyklist er jeg helt og fullt avhengig av å kunne trene tung styrke, så innkjøp av vekter, stang og rack var nødvendig. Styrketrening med egen kroppsvekt og strikk er dessverre ikke bra nok styrketrening for meg.
Selv har jeg absolutt ikke plass til å ha dette hjemme hos meg, så heldigvis lagde min trener kontoret hans om til et lite treningsstudio, hvor vi har alt av nødvendig utsyr.

Grunntreningsperiode

I en grunntreningsperiode er det ikke essensielt med tilgang til en bane, da mye av jobben kan gjøres ute på veien eller på en wattbike, som jeg heldigvis også har. På en måte er det også fint for kropp og hode å få litt pause fra banen og få mulighet til å bygge en solid grunnmur ute på landeveien frem til konkurransesesongen starter opp igjen. Banen er ofte hard og intensiv, og det er ingen poeng å trene på en bane for å få mengde og sykle lengre intervaller.

Selv om det var utrolig hardt i starten å venne seg til en ny situasjon, har jeg fått mye glede ut av denne tiden. Jeg har vært heldig med at vi i Danmark har kunne sykle ute hele tiden, og været har vært på vår side. Hadde det vært en regnfull vår tror jeg nok jeg hadde hatt litt større problemer med å finne motivasjonen.

Ikke de store endringene

Derfor har det faktisk ikke vært de største endringene i treningen. Det har bestått av god, tung styrketrening 2-3 ganger i uka, 1-3 spurtøkter på wattbike (som erstatning for å sykle sprint på bane), samt god grunntrening ute på landeveien i et overraskende bra vær! Anbefalingene i Danmark har vært å maks sykle 2 og 2, noe som heller ikke har påvirket meg, da jeg som oftest kun trener sammen med min trener.

Når jeg tenker tilbake på den nye hverdagen under korona, er mitt liv faktisk et typisk «korona-liv». Dagen består av trening, trening og trening. Hjemmekontor er jeg også vant til. Den eneste forskjellen har nok vært stengt bane, stengte treningssentre og reiseforbud.

Toppidrettslivet er nok et litt «ensomt» liv, hvis man kan kalle det det. Uansett, så ser jeg frem til at grensene åpnes, og jeg gleder meg til jeg kan teste av formen på banen igjen når UCI for laget en ny banesesong!

Hvordan ser din treningshverdag ut under korona?

Slik ser min nye treningshverdag ut under korona   Slik ser min nye treningshverdag ut under korona

Foto: Anita Stenberg

Kommentarer

kommentarer