Gravelsykling og tursykling er i vinden for tida, og med en sommer litt utenom det vanlige kan dette være en god mulighet for å teste ut dette. I dette innlegget har jeg tenkt å presentere en rute på om lag 100km hovedsakelig med grus, som kan kjøres i en smell om du liker å tråkke langt og mye, eller den kan deles opp i to dager, med overnatting i telt.
Utgangspunktet er Svullrya i Grue kommune, midt på Finnskogen. Offentlig transport hit er litt vanskelig, så jeg må nok anbefale bil. Eventuelt kan man ta toget til Kongsvinger, sykle tur-retur og legge på ei overnatting eller to. Turen er på 105 km og 1440hm. Den går hovedsakelig på grusveier i områder der det er lite trafikk. Link til ruta og mulighet for å laste ned GPX finner du her.
Turen starter slakt oppover og innover i skogen langs Rotnavassdraget. Etter ca. 16km er det et gammelt brukar, som innbyr til hopping eller balansering før turen går videre nordover langs Rotna nesten helt opp til kilden av vassdraget. Her passerer du Hof Finnskog kirke. I tillegg til kirken finnes det også to store tavler, som beskriver hvordan det ble bygget en kanal, og tømmeret fløtet ut av skogen før det moderne skogbruket tok over. Etter en liten utforkjøring kommer du ned til det som lokalt kalles Sinsenkrysset. Det sies at navnet kommer fra størrelsen, og likheten til sin navnebror i Oslo, men det kan nok diskuteres. Etter turen innom Hof Finnskog går turen sørover og ned igjen langs vassdraget. Etter drøye 30km begynner turens kanskje heftigste stigning. Her har du mulighet til å ta turen oppom Hytjanstorpet, og se om Jan er hjemme. Mer om Hytjanstorpet kan du lese her. Videre går turen opp gjennom styggedalen forbi paraplygrana og Bjørsjøtorpet. Om du ikke velger å ta en rast der kan du suse videre til et annet finnetorp, nemlig Sollia. Begge disse to, samt Hytjanstorpet er med i fotturen 10 torpsrunden. For å komme deg over til Sollia er det et lite parti som må krysses til fots, om du ikke er veldig god teknisk. Fra Sollia er det stort sett bare å surfe nedover til Finnskogen Turist- og Vilmarkssenter. Om du har tenkt å dele etappen i 2 er du nå halvveis og det kan være lurt å tenke på teltet. Her finnes en liten Campingplass, slik at sanitære forhold blir enklere, om du ønsker det.
Del 2 tar deg en rask sving innom Gjedtjernet gård, kjent fra Farmen 2019 og Kjendis Farmen 2020, før det bærer retning Sverige. Etter ei god mil kommer du inn på den gamle løypa til rittet Finnskogkurreren oppe på Morttjensberget, før du ruller rolig ned på turens første parti med asfalt. Det går ikke lange stubben på fast dekke før du igjen svinger inn på grus. Her har du omtrent ei mil, før du er tilbake langs Rotnavassdraget, som turen startet ved. Etter et par kilometer oppover Samuelsmoen svinger du av mot Kjerkesjøen. Her sykler du samme vei som Kjerkesjørunden, som er en merket sykkelrute du kan finne her. Etter 5km svinger du av den merkede runden og skal farlig tett på våre naboer i Sverige. To steder går veien helt i grensegata, som er en 5-10m bred hugget stripe i skogen, som går langs hele grensa.
Etter en frisk utforkjøring ender du opp nede ved Røgden. Herfra er det ei lita mil tilbake til Svullrya på asfalt. En slags sjarmøretappe, men med en liten tvist. Du passerer nemlig oppkjøringa til Finnskogtoppen velværehotell så om du orker 1,3km med 8% stigning er det muligheter for både middag og overnatting.
Dette er en fin tur, som viser fram mye av det beste Finnskogen har å by på, men det er et par ting man bør være oppmerksom på. Det er flere steder det er dårlig med telefondekning, så du må satse på å være selvhjulpen med slanger og verktøy. Det er også få steder å få tak i mat, så med mindre du får tak i en hyggelig hytteeier er det bare midtveis i Skasenden/ Finnskogen turist- og villmarkssenter som har utsalg. Ta med det du trenger av mat selv. Så er bare det store spørsmålet, hvilken sykkel passer best? Det er vel Gravel så klart. Jeg ville likevel ikke tatt de tynneste dekkene, da det er stor fare for at minst en av veiene er nyskrapet, og punktering generelt er noe herk. God Tur!
Foto: https://www.finnskogtoppen.no/om og Odd Erlend Hansen