Treningsplan for triatlon – Helt gratis!
22. July 2018
Hydrauliske skivebremser – Enkelt vedlikehold
30. July 2018

Fuji Track Elite – Sykkelen som ga Anita medalje i verdenscupen

Banesykling er foreløpig ikke så stort i Norge, da vi mangler fasilitetene til det. Til tross for dette er interessen økende og forhåpentligvis er vi ikke alt for langt unna før det står en velodrom klar i Sola.

Likevel finnes det gode muligheter til å få brukt en banesykkel nå, da det arrangeres banesamlinger i Odense i regi av NCF, Norske mesterskap, Nordiske mesterskap, samt en hel del andre spennende baner man kan prøve ut. Selv har jeg flyttet til København for å satse bane og stortrives med å sykle rundt og rundt.

Krav til ny banesykkel

Som banesyklist er jeg eier av en fantastisk Fuji som heter Track Elite. Denne sykkelen er costume-painted og var absolutt ikke et tilfeldig valg. Etter å ha syklet på min “nybegynnersykkel” Planet X og Dolan DF3 en gjennom flere år bestemte jeg meg for å begynne å se etter en ny sykkel. Denne gangen hadde jeg bruk for en aggressiv sykkel som var stiv, responderte bra og var lett. Vekten på banen er ikke det viktigste, men er man syklist så er man syklist, og da betyr vekten noe likevel.

Som omniumsrytter bør sykkelen være god å spurte med og være i stand til å holde ut å sykle 100 runder poengløp på. Omniumsryttere har også krav til hvordan sykkelen blir innstilt akkurat som landeveisryttere har til deres sykler. Dermed er dette også noe man bør huske på når man velger sykkel. Den skal kunne justeres inn slik at man selv sitter bra og aerodynamisk på den, samtidig som at den skal være godkjent av UCI ved sykkelkontroll. En slik type kontroll blir arrangert i regi av UCI i forkant av hvert eneste ritt.

Fuji Track Elite - Sykkelen som ga Anita medalje i verdenscupen   Fuji Track Elite - Sykkelen som ga Anita medalje i verdenscupen

Foto: Jesper Skovbølle og Anita Yvonne Stenberg

Hvorfor akkurat Fuji Track Elite?

Etter å ha fått prøvd en Fuji Track Elite sykkel av en annen rytter på banen i København fikk jeg virkelig øynene opp for denne modellen. Sykkelen var stiv og passet meg perfekt i forhold til hvordan den var å sitte på. Sykkelen finner du her.

Track Elite er laget med tanke på stivhet, så man kan føle sykkelen respondere når man trår til i pedalene.

  • Den er 100 % karbon
  • Utviklet i vindtunnel for å optimere aerodynamikken
  • Designet med tanke på å være en all-round sykkel, perfekt til omnium
  • Utstyrt med noe av det beste utstyret;
    • 3T Scatto LTD Carbon – styre
    • Shimano Dura-Ace kranksett
    • Oval Concepts 980 Track, 700c 24H aero carbon tubular hjulsett med Vittoria Pista Evo CS deck
    • Oval Concepts, aero carbon, multi-position setepinne for å kunne optimere sittestillingen, slik at du kan tilpasse den til sprint, forfølgelsesløp, massestart ect.
  • Vekt på 6,90 kg i størrelse Medium (blir dog lettere dersom man setter konkurransehjul, eksempelvis Mavic på)

Grunnen til at valget falt på Fuji Track Elite var geometrien og stivheten på sykkelen. Det er viktig å finne en sykkel man trives på og som man får stor glede av. Ikke minst bør sykkelen man kjøper være en man har råd til og som ikke er overpriset, samt gir god valuta for pengene. Fuji Track Elite er en slik type sykkel som jeg helt klart vil anbefale. Flere og flere av mine konkurrenter, i både omnium og i de andre disiplinene, har fått øynene opp for Fuji. Så det er helt klart en sykkel som er i vinden for tiden og det er ikke uten en grunn. Den har gitt meg min første verdenscup-medalje, og selv om jeg også har trådt litt i pedalene er det helt klart en fordel å ha en god sykkel.

Fuji Track Elite - Sykkelen som ga Anita medalje i verdenscupen   Fuji Track Elite - Sykkelen som ga Anita medalje i verdenscupen

Foto: Anita Yvonne Stenberg

Kommentarer

kommentarer