Det begynner å bli en del år siden skivebremsene gjorde sitt inntog i terrengsykkelverden. Det var en stor revolusjon. Plutselig var det mulig å stoppe også i regnvær, og man trengte bare å bruke en finger på bremsen, slik at man kunne holde bedre i styret. Etter mange år har også landevissyklistene sakte men sikkert fått øynene opp for skivebremser. Hva gjelder stoppekraft og bremsefølelse er skivebremser helt i en egen klasse. Hva gjelder vedlikehold er også skivebremsene en del bedre enn mekaniske, men da vedlikeholdet først kommer er det litt mer avansert.
Hydrauliske skivebremser fungerer ved at en ikkekomperimerbar væske trykkes fra et stempel i hendelen til stemplene i bremsekaliperen. For at dette skal fungere optimalt er det viktig at systemet er fritt for luft, ettersom den er komprimerbar. Her kommer prosedyren som kalles å lufte bremsen inn. Det er en metode som brukes for å fjerne luftbobler fra systemet. Hvis hendelen føles myk, og ikke har noe tydelig stoppunkt er det symptomer på at det finnes luft i systemet. Prosedyren for å lufte bremsen varierer fra type til type, og som oftest trengs spesialverktøy for å få jobben gjort. Derfor kommer ikke lufteprosedyren til å bli gjennomgått her. Det finnes mange gode videoer på YouTube, som forklarer metoden for hver enkelt type brems.
Bytting av bremseklosser og sentrering av kaliper er forholdsvis enkle ting man selv kan gjøre. Av disse to til vil jeg si at behovet for sentrering av kaliper er vanligst og som regel størst.
Hvis du hører at det subber i bremsene kan det være at kaliperen ikke er sentrert. For å rette på dette må de to skruene som holder kaliperen på plass løsnes (se bilde). Når disse er løsnest såpass at man kan føre at kaliperen er løs, holder man inne bremsehendelen. Med inntrykket brems skrus skruene til igjen, og problemet er som oftest løst. Hvis det ikke blir bra på første forsøk kan det hende det hjelper med en gang eller to til.
De blanke skruene oppe og nede fester kaliperen, og er de som må løsnes for å justere sentreringen.
Bytting av bremseklosser varierer litt fra modell til modell, men er som oftest en ganske enkel oppgave. For å se om bremseklossene er slitt tar man ut hjulet og sikter inn der bremseskivene går inne i kaliperen. Her kan man se hvor mye belegg det er igjen på klossene og vurdere om disse må byttes. Hvis det er behov for bytting av klosser må stemplene presses tilbake, for å gjøre plass til de nye klossene. Dette finnes det egne spesialverktøy for, men en stor flat skrutrekker eller liknende gjør samme jobben. Her er det verdt å merke seg egnet verktøy kun må brukes på nye klosser. Press så stemplene inne i kaliperen tilbake sammen med klossene. Når stemplene er skjøvet helt tilbake kan gamle klosser fjernes og nye monteres. Kolossene er som oftest festet med en liten skrue eller en splint. Fjern denne og de fleste typer klosser kan da trekkes rett ut. Monter de nye på samme måte som de gamle ble tatt ut, sett i hjulet og test om bremsen virker. Som oftest må hendelen pumpes en gang eller to før den tar skikkelig. Ofte vil bytting av klosser føre til at bremsen subber. Dersom dette er tilfelle må prosedyren i forrige avsnitt gjentas igjen. Nye bremseklosser trenger 3-4 kraftige oppbremsinger før de har optimal bremsekraft.
Bildet viser kaliperen med bremseklosser. De hvite sirklene mellom klossene og kaliperen er stemplene. Bremsebelegget er det brunaktige belegget som ligger helt i midten. Hvis dette blir tynnere enn 1-2mm er det på tide å bytte klosser.
Dersom du har noen flere spørsmål angående vedlikehold av hydrauliske skivebremser send en mail til odd.erlend_berg@hotmail.com!