Som nevnt i tidligere innlegg var overgangen fra hardtail til fulldemper en gjennomtenkt prosess for undertegnede. Det avgjørende for meg var at jeg skulle kunne bruke denne både til grusritt og terreng sykling. Min kunnskap til sykler med fulldemper var at de var tunge, og at de ikke egnet seg til f.eks grusritt. Så ble jeg introdusert for Birk Attack XX1. En lett og allsidig sykkel, akkurat det jeg var ute etter. Les også om hvorfor Marius G. Andresen anbefaler den samme sykkelen her.
Birk Attack XX1 er utstyrt med en full carbon full suspension ramme. Rammen er lett og stiv, og gir en veldig bra respons på tråkket. Den utstyrt med kjedebeskyttelse på bakrammen. Dette er veldig praktisk da kjede slår i de værste partiene i terrenget. Jeg skal heller ikke legge skjul på at utseende også er avgjørende for første inntrykket, og svart matt med orange merking er veldig stilig. Dessverre er denne modellen ikke lenger til salgs, da sykkelen er noen år gammel. Likevel kan du finne årets modell (2018, samme utgave) her.
Da Birk Attack XX1 er en fulldemper er dempervalget vesentlig. Her er det viktig at de gir god demping, samtidig som at de låses når det er behov. Remote lockout på styret gjør at man kan betjene dempingen i høy fart uten å måtte slippe styret. Jeg er tilhenger av å låse demperne i motbakke for å få mest mulig ut av tråkket. Ikke helt sikker på om dette gir en effekt, men det føles i hvertfall slik.
XX1 utgaven er utstyrt med Rock Shox Sid XX World Cup 100mm w/Xloc Full Spring gaffel, og Monarch XX w/Xloc Full Spring bakdemper. Her er det mulig å justere trykket individuelt med felles lockout. Demperne er raske og gir god kontroll på sykkelen.
XX1 er den mest kostbare av Attack versjonene, men man får mye for pengene. Noe av det som drar opp kostnaden er valget av gir system. Scram XX1 eagle er helt rått. Utveksling er 10-50 som dekker de fleste behov i terrenget. Her er det viktig å være klar over at det kan virke litt lett i de største nedoverbakkene, men at dette kan løses med litt god planlegging. På grusritt hvor fart er det store, bytter jeg drev foran for å få litt tyngre tråkk. Her skal det sies at standard holder lenge nok til de fleste rittene. Giret er presist, og har en rask respons. For å redusere risikoen for at noe kan gå feil og unngå et stort behov for vedlikeholds deler er jeg her avhengig av enkelt drev foran. Her er det viktig å holde kontroll på slitasje av kjeder slik at kassetter og drev varer lengst mulig. Da dette er en rittsykkel, er det ikke til å legge skjul på at reservedeler til XX1 eagle koster noe mer.
Foto: Sverre Engelstad
Sykkel leveres med ZTR Crest hjul med Sapim eiker og supersolide DT Swiss 240s nav. Jeg har hatt sykkelen i snart 2 sesonger nå, og fått testet den blant annet i Terrengsykkelrittet. Felgene har tålt julingen, og jeg finner ikke noe å utsette på disse. Standard dekk er Rocket Ron foran og Racing Ralph 2.25 bak. Her anbefaler jeg å kjøpe inn et noe grovere dekksett til de mest gjørmete dagene og rittene. Det kan bli litt glatt når forholdene er som verst. Jeg sykler foreløpig med slange, men planlegger å sette denne opp slangeløst i løpet av sesongen.
Selv om en sykkel skal gå fort, er bremser også veldig viktig. Her har valget falt på Shimano XTR M9000 160 / 160 mm. Disse gir veldig god bremsekraft, og med 160 mm skiver stopper sykkelen når man skulle ønske det. Shimano har korte bremsehendler, noe som gjør 2 finger betjening veldig lettvint og praktisk. Undertegnede er i hvertfall stor tilhenger av dette.
Cockpit leveres av Raceface Next SL med en bredde på 720 mm. Bredden gir stødig betjening og en veldig oversiktlig betjening. Jeg har også beholdt stem, da dette passer meg perfekt. Her har jeg kun justert ned høyden litt for å få en noe mer aggressiv holdning. Selvfølgelig har jeg også gått til innkjøp av ESI grips.
Valget av pedaler har falt på Shimano XTR da disse er holdbare og enkle å steppe inn/ ut av. Vurderer nå å bytte til Crank brother sine. Av den enkle grunn at pedalene mine begynner å bli slitt ut og har sansen for fire innstep muligheter. Dette gjør ar det er rasker å få lås på pedalene.
Som en siste detalj ønsker jeg også å få frem at Birk Attack XX1 selvfølgelig er utstyrt med en Garmin 1000. Er det ikke logget, er det ikke syklet!
Foto: Sverre Engelstad
Som du ser er Birk Attack XX1 veldig standard utstyrt. Dette skyldes i hovedsak at delene til sykkelen er plukket i fra øverste hylle. Bytte av deler er er derfor strengt tatt ikke nødvendig før de slites ut. Jeg skal ærlig innrømme av jeg virkelig er fornøyd med hvordan denne sykkelen er å betjene i terrenget og at den er driftssikker. Jeg vurderer å sette inn en wattmåler på den, samt bytte ut pedalene og sette den opp slangeløst. Utover dette lar jeg den være standard. Ingen grunn til å endre på noe som allerede er perfekt. Likevel vil jeg på det sterkeste anbefale en bikefit. Dette er viktig uansett hvilke sykkel du går til innkjøp av, men særdeles viktig dersom du legger deg på dette nivået av sykkel. Les mitt tidligere innlegg om hvorfor bikefit er nødvendig her.