For dere som leste innlegget om justering av mekaniske gir (her) og tenkte “Hallo! Mekaniske gir er så utdatert» her kommer det en oppfølger til dere om justering av elektroniske gir. Mange av forutsetningene er de samme som for mekaniske gir, så noe repetisjon vil det bli.
Har du husket å lade i det siste? Å gå tom for strøm er ikke gøy. Dette vil du føle på når strømmen blir dårligere og framgiret til slutt slutter å fungere. Andre faktorer som påvirker girskift er kjede, trinsehjul og girøre.
Et slitt kjede vil være mer slarkete sideveis, og kan føre til at kjedet bøyes av girskifteren, i stedet for å hoppe opp på et nytt gir. Lengden på kjedet er også avgjørende. Når kjedet står på det minste tannhjulet både foran og bak skal kjedet være i spenn, men det skal heller ikke være kortere enn at det går på største og største. Dette er likevel ikke gir det er anbefalt å bruke, grunnet ugunstig kjedelinje.
Disse styrer og spenner opp kjedet, og er en av de viktigste delene i girsystemet. Trinsehjul blir ofte oversett, siden de er så små og sitter litt gjemt inne i girskifteren. Likevel inneholder de blant annet de lagrene som roterer raskest på hele sykkelen, holder kjedet i spenn, og styrer kjedet i giringen. Når trinsehjulene blir slitte blir tennene spissere og det kan oppstå slark i lageret.
Dette er den delen som fester bakgiret til ramma. Dette er lager i et mykt metall slik at den skal bøyes i stedet for at ramma eller bakgiret ryker i en krasj. Hvis denne er bøyd vil ikke girene fungere godt, uansett hvor mye man justerer. For å se om girøret er bøyd finnes det egne verktøy. Likevel kan man oppnå nesten samme resultat ved ved å sette sykkelen i et gir omtrent midt i og se om giret henger rett ned. Bøyde girører kan rettes, men ved flere bøye/rette sykler blir materialet sprøtt, og kan plutselig ryke.
Når alt som er nevnt overfor er i orden kan man begynne med justeringen av elektroniske gir. For sykler med kun bakgir er det bare bakgiret som skal justeres. Dersom sykkelen derimot har både foran og bak, er det viktig å foreta en justering av begge to. Videre er det viktig å bevisst på at justeringen av bakgiret er den samme uavhengig av om du har framgir eller ikke.
Elektroniske gir blir svært sjelden ujusterte av seg selv, så hvis giret plutselig krangler uten at du har byttet hjul eller kassett kan det være lurt å sjekke droputen først.
I denne beskrivelsen vil Shimano sitt Di2 system bli gjennomgått, ettersom dette er det mest vanlige elektroniske systemet. Både Sram og Campagnolo har samme prinsipp for justering, men noe ulik framgangsmåte. Justeringen skjer fra styret og gjøres med girhendlene. Justeringen gjøres når sykkelen står i et gir omtrent midt på kassetten. Først må du sette systemet i justeringsmodus. Dette gjøres ved å holde inne knappen på koblingsboksen oppe på styret, eller inne i endepluggen på styret. Etter 2-3 sekunder lyser en lampe grønn. Da er girene i justeringsmodus i 1 minutt, eller til du holder knappen inne igjen. I justeringsmodus justerer du giret med høyre hendel på styret. Knappene beveger giret i samme retning som vanlig, men bare 0,2mm om gangen. Ved å sikte mellom trinsehjulene og drevene på kassetten kan man finne ut hvilken vei giret skal. Man kan også høre etter lyder fra kjede og gir. Desto stillere det går, jo bedre justert er det. Når du er fornøyd med justeringen, holder du knappen på koblingsboksen inne til den grønne lampa slokker.
Stoppeskruer er kun nødvendig å justeres hvis du ikke har gjort det tidligere, har byttet gir, eller bøyd/rettet/byttet girøre. Disse hindrer giret i å sende kjedet for langt opp over kassetten og inn i hjulet, eller for langt ned og inn i ramma. Disse er merket med H og L, og er enten en stjerneskrue eller en liten unbrako. Gir sykkelen til det letteste giret. Hvis ikke dette går er det mest sannsynlig skruen merket med L skrudd for langt inn. Skru denne ut til giret går på det letteste. Når dette er gjort kan skruen med L skrus inn igjen til du møter motstand, og deretter skrus omtrent 1/3 runde ut igjen. Samme framgangsmåte brukes for det tyngste, men her er det skruen merket med H som skal justeres.
B-skruen justerer strammingen av kjedet og avstanden fra trinsehjulet til kassetten. Skruen er plassert bak og oppe på giret, mot girøret. Ved å skru denne inn økes avstanden mellom giret og kassetten. Når giret er i det letteste giret skal det være 5-10mm mellom trinsehjulet og kassetten.
Innen terrengsykkel er framgiret i ferd med å dø ut, men det er fortsatt i bruk på landeveien og en del terrengsykler. Her er det også litt justeringer som må til. Forutsetningene er de samme her som for bakgiret, med rene glatte wire.
Det finnes noen ulike metoder for å feste framgiret til ramma. Den vanligste metoden er en klemme rundt seterøret. Likevel er det stadig flere tilfeller der giret monteres direkte i ramma. Det siste er noe enklere, der det ikke er behov for rotasjonsjustering, kun høyde. Framgiret skal sitte parallelt med krankdrevet og fartsretningen på sykkelen. Høyden er ofte merket med et klistremerke som sitter på giret, men det skal være 3-4mm mellom ytterste bøylen på giret og største drev framme.
Framgiret har også stoppeskruer. Disse sitter som oftest oppe på giret, og må justeres hvis kjedet hopper av enten på yttersiden eller innersiden av krankdrevene.
På Shimano sitt Di2 system er det ingen videre justering av framgiret.
Dersom du har noen spørsmål angående hvordan elektroniske gir justeres legg gjerne igjen en kommentar i kommentarfeltet.