Etter noen år som aktiv mosjonist, er det vanlig å utarbeidet seg noe rutiner og målsetninger til hvilke ritt man ønsker å sykle. Når det kommer til antall ritt å velge mellom har listen i løpet av de siste årene blitt lang. Dette store utvalget gjør at man har mulighet til å velge de meste utfordrende rittene med bra løyper og god stemning. Jeg selv har noen faste på listen jeg bare må være med på, samt noen nye i løpet av sesongen som er på byttelisten. Et “must” ritt er Grenserittet. Her har jeg vært deltager i 10 år nå, og fortsatt ikke lei. Det er mange faktorer som spiller inn her for hvorfor man må være med på dette, men hvis jeg skal navne en må det være den gode stemningen. Ved start er spenningsnivået høyt, men ikke i nærheten av like stressende som vanligvis andre startområder kan virke. Etter et lengre asfaltparti går det inn i skogen og rett ut på utsiden av Strømstad. Terrenget her er ikke kjempe utfordrende i seg selv, men er heller en god blanding slik at man kan holde god fart. Målgang på Halden festning er alltid en suksess. Selv om man er helt kjørt og nærmer seg den siste kneika som er et mareritt, øker alltid energinivået når man blir heia på. Her er det alltid bra oppmøte av tilskuere og mye god stemning, og nesten alltid bra vær.
Dette er et ritt som alltid er plassert første helgen i august. Dette vil gi deg en liten pekepinn på formen før eventuelt Birken. Jeg pleier å ha dette som et hovedmål for sesongen da dette er et av de siste rittene jeg kjører før høstsesongen trer i kraft.
Fordelen med et sent ritt er at det holder deg fokusert på treningsarbeidet gjennom ferien, samt at muligheten for late dager er bedre unngått. Siste forberedelser starter 6 uker før med harde intervaller og gradvis økning frem til siste uke før selve rittet.
For mitt vedkommende er det terskelintervall som er favoritten. I forberedelsesukene før rittet kjører jeg vanligvis 3 økter i uken. Tiden varier, men kjører hovedsakelig på terskel som for meg er i overgangen fra sone 3 til 4. Etter mye trening har jeg konkludert med at jeg best får kontroll på pulsen ved å kjøre dette som motbakkeintervall. Merkelig med det, men er glad i motbakker :-)
Hvis det passer seg kaster jeg meg også gjerne med på noen ritt i løpet av disse ukene for å få noen lange harde intervaller i sone 4, alternativt Kalas cup. Dette er gode økter. I tillegg til dette prøver jeg å legge inn teknikk på lørdagene og rolig langtur på søndagene når det ikke er ritt. Da 3-4 av disse ukene er i ferien blir øktene som regel tidlig på morgenen slik at jeg er klar til resten av familien våkner. Da får jeg ikke like dårlig samvittighet.
Andre måter jeg forbereder meg til ritt som Grenserittet på er å bruke sykkel som transport til og fra jobb når det ikke er ferie. Der passer jeg på å holde meg i sone 1/2 på transportetappene slik at totalbelastningen ikke blir for høy. Jeg skal innrømme at det ikke alltid er like lett å la vær å henge seg på toget innover mot by`n.
Siste uken kjøres det bare en hardøkt med litt tvungen hvile i midten av uken. Fredagen kjøres en lett vekkeøkt og test av sykkelen slik at jeg er sikker på at alt fungerer som det skal. Heldigvis kjører jeg på en sykkel fra Birk Sport, så her har jeg lite bekymringer.
Har tidligere kjørt med hardtail, så nå gleder jeg meg til mitt neste Grenseritt med Birk Attack fulldempet. Les mer om sykkelen her. Gjennom sesongen har jeg så langt konkludert med at jeg klarer å holde et større tempo i terrenget med denne sykkelen. Jeg er klar over at det er mye asfalt og flate gruspartier, men jeg tror likevel jeg vil ha en en større fordel med fulldempet på de enkelte stipartiene som kan gjøre at jeg kan tjene de siste minuttene jeg trenger for å nå målet. Målet mitt er å komme under 3 timer. I fjor bommet jeg på 7 min. Dette kan kanskje mye skyldes det ekstremt dårlige været, noe som er mot normalt da det “alltid” er sol :-) Nå skal det sies at sesongen ikke har vært så bra i år heller, men det skyldes en kropp som ikke er helt der den burde vært. Her er det bare å være helt ærlig. Jeg kan ikke skylde på utstyret nå jeg sykler på en Birk sykkel. Fasiten på å vinne et sykkelritt tror jeg derfor må være å gjøre flere forberedelser og trene mer, slik at man er mer forberedt.
Jeg gleder meg til neste Grenseritt, og hvis du ikke er påmeldt så er det bare å gjøre det nå. Ikke noe å lure på, dette kan du ikke gå glipp av. Sees i Strømstad!