En elsykkel kan variere i pris, avhengig av materiale og motor. Det er store sprik mellom de billigste og dyreste elsyklene. Hvis du går for den billigste kan du kjøpe minst 4-5 slike for prisen av en dyr elsykkel. Det kan da virke ufornuftig å bruke 2-3 ganger mer penger enn om du kjøper en av de billigste syklene. Det sies ofte at du får det du betaler for, og det stemmer også ganske godt for elsykler. Når elsyklene kom på markedet var det stadig nye tester som jevnt over plasserte de billigste nederst. Det var kommentarer om svak motor, nappete kjøring og dårlige komponenter for de billige. Det stemmer fortsatt ganske bra, men du trenger like vel ikke å slå til med de dyreste for å få en god sykkel.
Hvor går da grensen for hva som er nok penger å bruke og hva som er unødvendig dyrt? Det er ulike typer motorer og type drift. De beste syklene har motor i kranken, mens de rimelige ofte har motoren i en av navene. Fordelen med krankmotoren er at den gir en mye mer «realistisk» kjørefølelse. Navmotor vil ha litt forsinkelse i kraften fra du begynner eller slutter å tråkke til motoren reagerer, dette kan oppleves litt ukontrollert. Kraften er også en viktig parameter å se etter. Det var jo for å få litt hjelp du så på elsykkel til å begynne med. Derfor er det greit å se etter en med godt med kraft, om du skulle føle at det blir for mye har alle sykler en form for eco modus, som gjør den litt svakere.
Det viktigste for å gjøre et godt sykkelkjøp er uansett å vite hva du skal bruke sykkelen til. Hvis du tenker å bruke sykkelen til/fra jobb og noen turer ned i byen trenger du en bysykkel. Tenk gjennom dette før du tar turen til en seriøs forhandler, så har du et godt utgangspunkt for å gjøre en god handel. Uansett hvor bra eller dyr sportsbil/cabriolet du har kjøpt kommer du ikke til å bli fornøyd om du egentlig trengte en varebil eller pickup. Slik er det også med elsykler.
Får å få tak i billig utstyr er det mange som velger å kjøpe brukt elsykkel. Dette kan skape et smell, ettersom elsykler er dyrere enn vanlige sykler. Hovedgrunnen til dette er at enkelte av komponentene er dyre. Å bytte et kranklager eller kjede på en sykkel er ikke så dyrt, men om du skulle kjøpe en sykkel med defekt motor eller batteri, kan det fort bli dyrt. Det kan være lurt å kjøpe med garanti fra en forhandler.