I denne artikkelen vil jeg ta for meg hvordan du vedlikeholder og pleier din banesykkel.
Banesykler er nok den sykkelen det er lettest å vedlikeholde og som krever minst service.
Av flere grunner;
Hva bruker jeg mest tid på, på min sykkel? Det er faktisk å smøre kjeden og tørke av sykkelen. Vedlikehold av banesykkel går hovedsakelig ut på å rense og smøre kjeden med passende intervaller, slik at man holder den ren. De fleste foretrekker voks. Når man renser kjeden er det alltid en god ide å tørke over klinger, slik at de også er rene og pene når en ren kjede kommer på.
Ellers er det bare å sjekke om alle deler er i orden; ingen rustne skruer, ingen støv på sykkelen, fjerne skitt som samler seg ved forgaffelen. Og til slutt, det mest avanserte; sørge for at hjulene er spent ordentlig opp og er rett, samt at boltene er i orden. Fordi man bruker en fastnøkkel til å ta av og på hjulene (noe man gjør en god del på bakhjulet hver gang man skal ha en annen klinge på), kan godt boltene bli litt slitt, i tillegg til «drop-out»’en. Bolter er det bare å få kjøpt nye av, og ha noen gode liggende, mens med drop-out’en man kan så enkelt som bruke litt sandpapir på, slik at den får en ru overflate, og den ikke blir glatt. Blir den glatt så kan man få lov til å slite med å sette bakhjulet på, da boltene ikke vil ta ordentlig fatt.
Mer avansert er det ikke – og til og med jeg som ikke er en spesielt god mekaniker, klarer dette!
Foto: Anita Yvonne Stenberg
Hva er dine tips til vedlikehold banesykkel?