Banesykling – Oversikt over hvilke disipliner som finnes
9. April 2018
Skadeforebyggende styrketrening
16. April 2018

Teknikktrening – Slik håndterer du utforkjøringer og svinger

Teknikktrening på sykkel kan være så mangt. Det kan være hvordan man teknisk gjennomfører tråkket, hvordan man posisjonerer seg i et felt, hvordan man håndterer sykkelen, hvordan man kjører svinger eller hva slags posisjon man har på sykkelen. I dette innlegget vil fokuset ligge på hvordan man best mulig skal kjøre raskt, effektiv og sikkert i svingete utforkjøringer på landeveien.

Posisjonering av hendene

Noe av det fine med å sykle på en landeveissykkel med bukkestyre er fleksibiliteten med tanke på hendenes posisjon. Man har i utgangspunktet tre alternativer; smal posisjon nærmest stemmet, bred posisjon på styret, eller nede i «bukken». I utforkjøringer bør du alltid ha hendene nede i bukken. I denne posisjonen har du lettere tilgang og mer frihet til å bruke bremsene. Tyngdepunktet ditt blir tvunget nærmere bakken, og faren for å skli av eller miste styret er utvilsomt minst i denne posisjonen. Selv om det for mange kan føles i overkant offensivt å sitte slik i småskumle utforkjøringer, så er dette faktisk den posisjonen hvor du har best kontroll uavhengig av om du skal sykle fort eller sakte nedover.

Tyngdepunktet

Jo lavere og mer kompakt du sitter på sykkelen, jo lavere får du tyngdepunktet ditt, som igjen vil gi deg bedre kontroll i svingene. Et triks for å få til dette er at pedalen på yttersiden av svingen skal være posisjonert klokken 6, mens den innerste pedalen skal være klokken 12. Du skal ha godt trykk på den ytterste pedalen, for å sørge for at tyngden din går rett ned i bakken og gir godt grep mellom dekk og veibane. I tillegg er det viktig å huske på at det ikke holder å kun bevege kroppens tyngdepunkt for å få til en god sving. Du må fortrinnsvis lene sykkelen innover for at den skal svinge, og ikke bare kroppen. «Lean the bike, not the body!»

Bremseteknikk

Hvordan man bruker bremsene i svinger er en veldig viktig del av utforteknikken og vil ha mye å si for hvor effektiv og sikkert man kommer seg gjennom svingene. Før svingen skal man alltid bremse med begge bremser, og helst gjøre en hurtig oppbremsing for ikke å tape tid. Det viktigste er likevel å bremse tidlig nok til at du får farten skikkelig ned, slik at du kan trille gjennom svingen uten å røre bremsene i det hele tatt. For å oppnå dette bør du trykke noe hardere på forbremsen enn bakbremsen, da dette gir den raskeste oppbremsingen. Hvis du mot formodning finner ut at du må bremse i svingen, så skal det kun skje med bakbremsen. Bremser du med forbremsen i svingen er risikoen svært stor for at forhjulet sklir ut. Det lureste er å holde fingrene totalt unna forbremsen helt gjennom svingen. Grunnen til dette er at man ofte automatisk vil klemme inn nærmeste brems hvis det plutselig kommer en bil eller noe annet uforutsett rundt svingen, og da ligger du plutselig langflat og seiler langs asfalten. Så både for sikkerhet og fart bør du ikke bremse i det hele tatt i løpet av svingen.

Teknikktrening - Slik håndterer du utforkjøringer og svinger   Teknikktrening - Slik håndterer du utforkjøringer og svinger

Bruk av blikket

Blikket har en overraskende, nesten skremmende, stor innvirkning på hvordan vi oppfører oss i svinger på sykkel. Den fungerer nærmest som en veiviser som vi stoler blindt på. Det er rett og slett slik at du kommer til å kjøre i akkurat den retningen du ser. Fester du blikket en stein på utsiden av svingen som du tenker at du ønsker å unngå, så kan du banne på at det er akkurat den steinen du kjører rett inn i. Du skal alltid bruke blikket aktivt ved å se gjennom og ut av svingen dit du ønsker å kjøre. Det er veldig viktig å ikke låse blikket på ett fast punkt underveis, men at blikket skal vandre gjennom svingen akkurat som du selv gjør.

Offensivitet

For å løse svinger på en god måte, er man avhengig av å være offensiv og slippe seg løs i svingene i stedet for å frykte dem. Det er selvsagt lettere sagt enn gjort, men hvis man er anspent og stivner til i svingen, så vil man kjøre rett ut. Hvis man har en klar plan på hvordan man skal angripe og løse svingen, så vil det alltid gå veldig fint.

Hvis du synes det er utfordrende å kjøre gode, effektive og kontrollerte svinger, så vil jeg anbefale at du tar med deg disse fokuspunktene på neste sykkeltur. Kjører opp og ned en bakke noen ganger for å lete etter aha-opplevelsene, og gjør deg noen egne erfaringer. Så er det bare å nyte den fantastiske frihetsfølelsen det er å mestre gode svinger i høy fart med følelsen av full kontroll. Lykke til!

Del gjerne dine tips til teknikktrening i forhold til svinger og utforkjøringer ved å legge igjen en kommentar.

Kommentarer

kommentarer