Fuji er et av verdens eldste sykkelmerker, med en historie som strekker seg mer enn 100 år tilbake. Sykkelmerket ble etablert i Japan i 1899 under navnet Nichibei-Fuji. Bedriften begynte som importør av amerikanske og engelske sykler, derav navnet Nichibei som betyr japansk-amerikansk. Navnet kommer fra Japans høyeste fjell, Mount Fuji, som et symbol på styrke og utholdenhet. I 1919 begynte Nichibei-Fuji å produsere sine egne sykler, som ble eksportert til hele Asia. Utover 1920-tallet ble merket mer og mer etablert, og ble fort det mest populære sykkelmerket i Japan. En periode under 2. verdenskrig byttet merket navn til Dainippon Cycle, før det igjen ble byttet tilbake til Nichibei Fuji Cycle Company etter krigen.
Først etter 1950 begynte de for alvor å etablere seg som sykkelmerke i USA. Spesielt den legendariske Fuji S10-S sørget nærmest egenhendig for Fujis renommé som et sykkelmerke av høy klasse. På 1970-tallet opplevde sykkelindustrien stor utvikling, delvis takket være Fuji. Merket var det første til å implementere Shimano Dura-Ace på sine sykler, noe som ble en kjempesuksess i USA. Videre var de først ute med å lansere en 12-girs sykkel, inkludert en 6-girs frikrans. Begge disse nyvinningene ble sett på som revolusjoner i sykkelbransjen. I tillegg arrangerte de et av de største rittene i Japan, nemlig Fuji Grand Prix road race.
Sykkelmerke tok tidlig en svært viktig rolle som støttespiller og tilhenger av sykling for kvinner. I 1974 ble Fuji det første sykkelmerket til å sponse det amerikanske sykkellandslaget for kvinner. Noen år senere ble de også det første merket til å sponse et profesjonelt sykkellag for kvinner i USA, nemlig Fuji Suntour. Fuji er med dette den sykkelprodusenten i verden med lengst historie knyttet til kvinnesykling, noe den bærer preg av den dag i dag.
I løpet av 1980-tallet fikk Fuji sitt første OL-gull, gjennom Mark Gorski som vant en øvelse i banesykling og kjørte for Fujis elitelag. De fortsatte også sin iherdige utvikling av sykler, både med fokus på touringsegmentet og high-end, blant annet som et av de første merkene til å produsere sykkelrammer i titan.
Utover 1980-tallet opplevde sykkelindustrien en boom i interessen etter terrengsykler. Dette ga mulighet for konkurrerende merker, som Specialized og Giant, til å frarøve Fuji markedsandeler ved å fokusere på terrengsegmentet og billig produksjon av rammer i Taiwan. Den stadig økende verdien av den japanske valutaen i begynnelsen av 90-tallet førte til at Fuji ikke kunne tilby konkurransedyktige priser på sine sykler, og salget falt drastisk. Bedriften forsøkte å snu trenden med nye design, bruk av moderne produksjonsmetoder og materialer, men det var ikke nok. Sykkelmerket ble i 1998 derfor slått konkurs. Frem til dette hadde deres sykler kun blitt solgt i Japan og USA. Etter konkursen ble Fuji America kjøpt opp av Advanced Sports Inc., som samtidig sikret seg salgsrettighetene til Fuji-sykler i alle verdens land, noe som viste seg å være en viktig milepæl for bedriften. I 2008 valgte Fuji å innta et nytt segment, nemlig triatlon. Med sin bransje-definerende temposykkel D-6 ble sykkelmerket en seriøs konkurrent til de etablerte merkene i et stadig voksende triatlonmarked, spesielt i USA.
Utover 2000-tallet befestet Fuji sin posisjon som et sykkelmerke i verdensklasse, med sine sykler på en rekke store prestasjoner og titler. I 2004 og 2005 ble VM-titlene i fellesstart landevei for kvinner vunnet på Fuji-sykler. Det samme gjelder VM-titlene for kvinner i terrengsykkel i 2011 og 2012. I 2010 gjorde de sin første opptreden i Tour de France med laget Footon-Servetto, og i 2011 ble Vuelta a España vunnet på en Fuji, i tillegg til klatretrøya i Vueltaen i 2015. Under Tour de France i 2014 var også Fuji representert, med den da historisk lette sykkelen Altamira SL hos laget NetApp-Endura.
Sykkelmerke sitt mest fremtredende sponsorat er i dag UCI Continental-laget Caja Rural Seguros Cycling Team. Fuji er per dags dato et av de fire mest solgte merkene gjennom sykkelbutikker i USA, og distribueres til mer enn 100 land verden over. Fuji-sykler produseres i dag i Taiwan, Kina og Polen. Dersom du ønsker å lese mer om Fuji kan du besøke deres nettside her.