Valg av riktige dekk til din landeveissykkel er viktig hvis du ønsker å få maksimalt ut av sykkelopplevelsen din. Dekkvalget påvirker mange ulike aspekter av syklingen, med sikkerhet som den absolutt viktigste. Når det kommer til valg av dekk til landeveissykler er valgmulighetene mange og det finnes et hav av ulike dekkbredder, mønstertyper og prisklasser. Her må vi gå systematisk til verks for å orientere oss og bli i stand til å gjøre et godt kjøp basert på våre preferanser.
Pariserdekk (også kalt tubular) eller clincherdekk. Pariserdekk er bygget opp av en lukket gummiring med integrert ventil. Denne typen kan beskrives som dekk og slange i ett. Dekket limes direkte på felgen.
Clincherdekk er en åpen gummiring som legges utenpå en sykkelslange for å beskytte slangen mot punktering, og den klemmer mot en kant på felgen når dekket pumpes opp, derav navnet clincher.
Generelt er tubular vesentlig dyrere enn clincher. Fordelen med tubular er derimot at den har bedre punkteringsresistans. Likevel er det viktig å her være klar over at dersom du først har punktert må du bytte hele dekket. Dette er en relativt stor kostnad og vesentlig mer arbeid sammenlignet med bytte av en slange ved punktering med clincher. Rullemotstanden kan generelt betegnes som tilnærmet lik ved begge typer dekk. Personlig vil jeg absolutt anbefale å gå for clincherdekk. Det er som nevnt utvilsomt det mest økonomiske valget, og det er enkelt å fikse hvis man først er uheldig og får en punktering. Går man for et godt og solid dekk vil punkteringsrisikoen uansett være så liten at du ikke vil punktere mange ganger i løpet av en sesong.
Når man skal velge landeveisdekk er det veldig relevant å vite om man skal benytte dekket til trening eller konkurranse. Det er naturlig nok ulike kvaliteter og egenskaper som bør prioriteres ved landeveisdekk til trening og konkurranse.
I et treningsdekk bør egenskaper som slitestyrke, grep, mønster, punkteringsresistans prioriteres. Dekket skal tåle mil etter mil på ulike typer underlag og i alle værforhold, så det må tåle en støyt. I tillegg skal man kunne føle seg trygg og sikker på både tørr og våt asfalt, noe som stiller krav til mønster i dekket som kan drenere vekk vann i veibanen. Såkalte slick-dekk, dekk uten mønster, er ikke å anbefale her i Norge hvor man ofte møter våt asfalt. Punkteringsresistansen er også veldig viktig i et treningsdekk. Man ønsker å kunne trene på dekket mil etter mil med minimalt med irriterende punkteringer på trening. Dette vil gå på bekostning av vekt, men på trening er vekten underordnet. Det er irriterende å oppleve punktering på punktering på treningstur, så jeg vil påstå at punkteringsresistans og grep er de viktigste egenskapene i et treningdekk. Min anbefaling til treningsdekk er Continental Grand Prix 4000s II 700x25c clincher. Dekket finner du her.
I et konkurransedekk er rullemotstand, vekt, punkteringsresistans de viktigste egenskapene å prioritere. Rullemotstanden er naturligvis viktig fordi man ønsker at hjulene skal rulle så raskt som mulig på en gitt kraft. Hvilke dekk som ruller lettest vil være avhengig av type underlag og om veibanen er tørr eller våt. Det vil si at man også må ta hensyn til dette hvis man virkelig vil optimalisere dekkvalget til konkurranse. Et godt tips er å besøke nettsiden www.bicyclerollingresistance.com . Her kan du finne mye interessant info og statistikk om både rullemotstand, punkteringsresistans og pris på de alle fleste landeveisdekk på markedet. Vekten er også en egenskap som bør prioriteres, selv om vektforskjellene mellom ulike dekk er relativt liten. Punkteringsresistans er også her svært viktig, i og med at en punktering i konkurranse kan få store konsekvenser for resultatet. Man er dermed nødt til å prøve å finne en optimal balanse mellom vekt og punkteringsresistans. Min anbefaling til konkurransedekk er Vittoria Corsa Speed 700x25c clincher. Dekket finner du her. Les også Øivind Bjerkseth sin artikkel om hvilke type dekk som passer andre ritt enn bare landeveisritt her.
Lykke til med dekkjøpet, og god tur!