De fleste av oss forbinder det å kjøpe ny sykkel med å gå i butikken og komme ut igjen med en ny og kjøreklar sykkel. Det er likevel ikke slik sykkelen sendes fra fabrikk og for at sykkelen skal bli klar til å sykles på er det noe jobb som må til. Med stadig større andel netthandel og utstyr som sendes, blir noe av denne jobben ført over på brukeren. Derfor er det greit å ha kjennskap til sykkelmontering og hvordan man skal forvandle den store brune pappesken til en ny sykkel. Det er viktig å påpeke at hvis du er i tvil, ta kontakt med en faghandel, da en feilmontert sykkel kan være til fare for både deg og andre.
For å spare plass og beskytte sykkelen blir den pakket sammen i en stor eske fra fabrikken. Hvordan hver enkelt sykkelleverandør gjør dette varierer litt, men hovedtrekkene er at det er 3 løse deler i esken: Setepinne med sete, sykkel innpakket i beskyttelse og en liten eske med smådeler. Det greieste er å sette i setepinnen først, slik at sykkelen kan henges opp i et mekkestativ. Dermed henger sykkelen stabilt i en god arbeidshøyde. Neste steg er å strippe sykkelen for beskyttelsesmaterialene. Husk å kildesortere plast og papp. Vær obs på at framhjulet og styret bare er satt fast i emballasjen, og ikke skrudd fast.
Når all emballasjen er fjernet begynner jobben med å montere hele sykkelen. Det første er å sette på styret. Litt avhengig av merke og modell er det enten styre som skal monteres i stemmet, eller stemmet som skal monteres på styrerøret. For at dette skal bli ryddig og bra bør styret snus eller vris slik at kablene ikke blir liggende i krøll. Først monters top capen som sitter øverst på stemmet. Denne skal ikke strammes til hardt. Det er viktig at styret kan roteres fritt, før skruene som klemmer stemmet til styrerøret strammes til i henhold til angitt moment. En annen ting som er greit å passe på er at gaffelen sitter rett vei. Det vil si at skivebremsen skal på venstre side eller felgbremsen skal sitte framover. Her er det viktig å være klar over at det finnes noen få unntak.
Med styre montert kan framhjulet settes inn. For sykler med skivebrems sitter det en liten plaststopp inne i bremsecaliperen. Denne må fjernes for å få inn hjulet. Når framhjulet er på plass er det på tide å se i den lille esken som er med. Her ligger pedalene, hvis det følger med, reflekser og andre smådeler. Husk at det er påbudt med refleks og ringeklokke. Uansett om pedaler medfølger eller ikke er dette en viktig del med en liten felle. Venstre pedal er gjenget links, og må derfor roteres motsatt vei. Det enkleste er å holde igjen pedalakslingen og rotere kranken bakover, det funker hver gang. Ellers bør det sjekkes at alle skruer er skrudd til med riktig moment.
Etter disse stegene er sykkelen ferdig montert, og det er bare justeringer igjen. Bremser som subber, må ofte justeres. Det gjøres ved å løsne de to skruene som holder kalipperen på plass (se bilde 3), trykke inn bremsen og skru til igjen. Hvis det ikke hjelper å gjøre det én gang, prøv igjen. Gir trenger også en sjekk. Som oftest er disse ganske bra, men en sjekk er nødvendig. Her er det stoppeskruene som er de viktigste. Disse sitter både på framgiret og bakgiret. Bakgiret er absolutt viktigst, da skruen merket L hindrer giret i å gire kjedet mellom kassetten og eikene, noe som kan være potensielt både dyrt og farlig. Når bakgiret står i det letteste giret skal den skruen skrus inn til den treffer giret, og så omtrent ½ omdreining ut igjen. På samme måte tas H skruen da giret er i det tyngste giret. Hvis sykkelen ikke girer rent må wiren enten strammes eller slakkes med justeringsskruen bak på giret. Hvis giret blir bedre ved et lite lett trykk på den nederste girhendelen skal skruen skrus litt ut.
Det var alle justeringene som får sykkelen til å fungere, og her kommer noen justeringer, som gjør at den passer bedre til akkurat deg. Justering av setet er meget viktig. Høyde, framover/bakover justering og ikke minst vinkel. Et godt sete kan bli helt forferdelig å sitte på, bare 4-5 grader ute av stilling. Prøv deg fram til du finner ut hvordan du synes det er best. Dersom du ønsker å lese mer om valg og justering av sykkelsete kan du gjøre dette her. Styret er også en ting man kan justere, for å finne seg bedre til rette. Rotasjon av styre er første ting å tenke på. Her er det bare å prøve seg fram med det som føles best. Dersom du ønsker å lese mer om tips til å justere styret kan du gjøre dette her. En annen ting som er viktig å tenke på er plassering av hendler. På nesten alle terrengsykler sitter hendlene helt inntil holkene på styret. Med denne plasseringen er det lett for at girhendlene tar borti hendene. Dette løses ved å løsne både gir og bremsehendel og flytte de innover på styret. Ved å flytte bremsehendelen innover blir det også enklere å tilpasse den til å bremse med en finger. Bremsene i dag er kraftige nok til at man kan bare bruke pekefingeren på bremsen og ha resten rundt styret.
Dette var en kort gjennomgang av sykkelmontering. Er det noe som ikke virker som det skal er det bedre å spørre fagfolk en gang for mye enn en gang for lite.