Det snakkes for tiden mye om å få gjort en profesjonell tilpasning av sin posisjon på sykkelen, en såkalt «bikefit». Dette tilbys i større og større grad av ulike sykkelforhandlere og sportsbutikker, inkludert Birk. Bestill time for sykkeltilpasning her. Men hva er egentlig hensikten med en slik sykkeltilpasning? Og er den verdt pengene? I dette innlegget vil jeg skrive om hva man får ut av en bikefit hos en profesjonell sykkelforhandler.
For de aller fleste mosjonister vil økt komfort være den viktigste grunnen til å få gjort en skikkelig bikefit. Kanskje har man problemer med sittesår fordi trykket på sadelen er på feil sted, kanskje finner man ut at smertene i nakke og rygg skyldes at stemmet er for langt, eller muligens vil man avdekke at ubehag i bakside lår skyldes for høyt sete. Hvor høyt sete bør være kan du lese mer om her. Å ha en komfortabel posisjon på sykkelen er helt avgjørende for å få maksimal glede ut av timene langs landeveien eller i skogen. Opplevelsen av å sykle kan rett og slett være en helt annen etter en vellykket sykkeltilpasning. Det er viktig å huske at det ikke er en fasit på hvordan du skal sitte på en sykkel, men de skal også tilpasses etter dine personlige ønsker og preferanser. Du vil sammen med den som utfører tilpasningen finne den beste posisjonen for nettopp deg.
Er man en noe mer ambisiøs syklist vil nok en mer effektiv kraftoverføring stå høyt på prioriteringslista. Kanskje ønsker man å i større grad bruke fremsiden av lårene når man sykler. Eller kanskje skal sadelen litt ned for å unngå at man sykler «på tærne». Her er det noe mindre åpent for personlige preferanser, da det er lettere å finne en fasit på hvilken posisjon som gir det mest effektive tråkket.
Kommer man enda høyere i nivå, eller skal kjøre temporitt og triatlonkonkurranser, blir aerodynamikk også en viktig faktor for prestasjonen. For å optimalisere aerodynamikken kan en bikefit være svært hensiktsmessig. Enten det er snakk om å senke fronten, heve sadelen, samle albuene i tempostilling eller forlenge stemmet for å få en flatere posisjon, så vil en bikefit fortelle mye om hvilke tiltak som gir best effekt, uten å gå på bekostning av de andre punktene i denne artikkelen.
I en bikefit tar man som regel utgangspunkt i vinkelutslaget i de ulike ledd når man sykler for å finne den optimale posisjonen. At vinkelutslaget er passende, spesielt i ankel, kne og hofte, er helt essensielt for å unngå skader. Sitter man for eksempel for langt frem kommer draget for mye på fremsiden av kneet, så kan gi irritasjon og skade. Sitter sadelen for høyt vil man sitte å vagge på setet, noe som kan føre til skader både i hofte og rygg. Skader og plager er noe som kan sette en total stopper for flotte sykkelopplevelser, så dette er virkelig et essensielt aspekt i en bikefit.
Som triatlet er det viktig å ha i bakhodet at man faktisk skal løpe etter at man har satt fra seg sykkelen i skiftesonen. For å prøve å belaste beina på sykkel slik at løpsmusklene spares i størst mulig grad, kan en bikefit være lurt. Man vil ofte sette sadelen noe frem for å legge mer press på fremre del av låret under syklingen, slik at baksiden er mer uthvilt til løpsdelen. Å få tilpasset posisjonen til en lang triatlonkonkurranse kan virkelig utgjøre mange minutter på løpstiden, da denne disiplinen kommer til slutt, og gir de største utslagene tidsmessig.
En bikefit handler i stor grad om å finne den optimale balansegangen mellom de ovennevnte punkter. Ofte vil en veldig aerodynamisk posisjon være mindre komfortabel enn en noe mindre fremoverlent posisjon. Og kanskje vil en posisjon spesielt tilpasset en triatlet gi en noe mindre effektiv kraftoverføring, men vil til gjengjeld gjøre deg i stand til å tjene minutter på løpet. Det hele handler om å finne det beste middelveien for den aktuelle rytteren. Prøv en bikefit hos Birk sine kompetente sykkeltilpassere og opplev forskjellen selv! Bestill time her.
Foto: Hans Christian Tungesvik