Vedlikehold av sykkel og utstyr er noe av det viktigste du gjør, og noe av det enkleste for å holde sykkelen problemfri lengst mulig. Vedlikehold av sykkel for meg handler om å hele tiden ha oversikt over hvilken stand sykkelen er i. Den enkleste måten å sikre at sykkelen har det bra på er å vaske den jevnlig. Gjerne etter hver tur, hvis sykkelen har blitt grisete. En enkel video av hvordan man vasker sykkel step by step finner du her.
Med en ren sykkel er mye av det viktigste vedlikeholdet gjort. Ellers handler det om å være obs på ulyder og småting, før de utvikler seg til noe mer. Hvis det begynner å bli litt tungt å gire, er det greit å bytte en girwire før den ryker eller setter seg helt. Basert på egen erfaring er det langt hjem med bare ett gir som virker! Ulyder kan komme fra veldig mange steder og er som oftest veldig irriterende. Dette er alltid et tegn på at noe ikke er helt 100%. Det kan for eksempel være noe så enkelt som et lite smurt kjede eller feiljustert gir. Likevel er det et tegn på at noe bør gjøres.
En annen vanlig feil er slark i styrelageret. Kommer det en rar klunk når du bremser eller når du setter sykkelen ned på bakken? Da er det ofte styrelageret det er noe galt med. Dette sjekkes enkelt ved å klemme inn frambremsen og skyve sykkelen fram og tilbake. Hvis det er bevegelse mellom gaffelen og rammen må lageret strammes. For å gjøre dette må boltene på siden av stemmet løsnes. Bolten på toppen er forspenningen på styrelageret, og skal strammes så mye som mulig, uten at det blir tungt å rotere styre rundt. Hvis det ikke er mulig å få bort slarken uten at styret går treigt er det mest sannsynlig tid for å bytte styrelager. Når bolten på toppen er passe hardt skrudd til, strammes boltene på siden igjen.
Ved å passe på noe så enkelt som at kjede og drivverk er rent og godt smurt økes levetiden på drivverket betydelig. Levetiden til drivverket bestemmes som oftest av hvor slitt kjedet er. Hvis man bytter kjede ofte nok kan kjedet byttes flere ganger uten at kassett og framdrev, som er vesentlig dyrere, må byttes. For å holde oversikt over hvor slitt kjedet er kan det være lurt å investere i en kjedemåler som denne fra Park Tool. Andre ting som er greit å ha et forhold til hvor mye levetid som er igjen er bremseklossene. Her er det mulig å se inn i bremseklipperen hvor mye belegg som er igjen og om det snart bør skiftes. Tar man av hjulet er det enda enklere å se hvor mye belegg som er igjen på klossen.
Dekk er også en av slitedelene som må byttes jevnlig. Slitasjen på dekkene varierer mye etter hvor og hvordan man sykler, men generelt reduseres faren for punkteringer ved å ha dekk i grei stand. På terrengsykler er det lett å se at mønsteret blir slitt. På landevei er det noe vanskeligere. Noen dekk har små groper, som indikerer hvor langt ned de kan slites. Ellers er det greit å bytte landeveisdekk når det begynner å bli flatt på midten.
Foto: Birzman
Mange av de bevegelige delene på sykkelen er rotasjoner, og det er lagre som gjør at denne rotasjonen går glatt. På Landeveissykler er det styre- og kranklager, mens på terreng kan det være mange flere. Å sjekke kranklageret er en ganske grei ting. Bare løft kjede av drevene på kranken og spinn den rundt. Hvis dette ikke går lydløst er det et tegn på at kranklagret trenger mer fett eller utskiftning.
Dempere er også noe som trenger service. Dette er ofte en oversett ting hos mange. Jeg anbefaler å ha demperen/ene på service minst en gang i året. Dette er greit å ta om vinteren, da sykkelen ikke er i bruk, og det er litt mindre trøkk hos reparatørene.
For de som har fulldempet sykkel er det enda et område med vedlikehold av sykkel som ofte glemmes, det er demperopphenget. I demperopphenget på fulldempede sykler sitter det en rekke små kulelagre, som må fetes opp eller byttes en gang i blant. Dette er også en jobb som bør sees på minst en gang i året. En rask sjekk er å løsne selve demperen fra opphenget og kjenne om demperbevegelsen flyter fint. Den mer grundige metoden er å ta hele opphenget fra hverandre og sjekke hvert enkelt lager. Dette er litt mer jobb, og det blir fort mange deler å holde styr på, så hvis du er usikker kontakt din forhandler.
Tidligere har det blitt skrevet en god artikkel om grundig vedlikehold av sykkelhjul av Øistein Martinsen. Denne kan du lese her.
Del dine tips til vedlikehold av sykkel ved å legge igjen en kommentar i kommentarfeltet.