Hjelmen er det viktigste du har på deg når du sykler. Derfor er det viktig å finne en som passer til ditt hode og ditt bruk. Det finnes mange typer hjelmer, og her kommer en liten guide, som hjelper deg til å velge den rette.
Det er ikke påbudt å bruke sykkelhjelm i Norge, men alle arrangementer som ritt, Gran Fondo og liknende, stiller krav til hjelm. En sykkelhjelm hindrer deg ikke i en ulykke, men den kan være med på å redusere skadeomfanget av en krasj.
For å være sikker på at hjelmen er godkjent er det viktig å sjekke at den er merket med CE og EN 1078. Dette sikrer at hjelmen er godkjent for sykling og skating. Det er likevel slik at det er forskjell i hvor godt de ulike hjelmene beskytter. Dette blir beskrevet lengre ned.
Sykkelhjelmer er laget av et materiale som er ment å deformeres ved sammenstøt, slik at energien i sammenstøtet blir redusert. Det vil si at ved en smell vil hjelmen deformeres litt. Det gjelder både små og store sammenstøt, og en sykkelhjelm som har fått seg en smell vil ikke beskytte like godt som en ny. Det er derfor viktig å bytte hjelm med jevne mellomrom, og etter store krasj.
Mips er en forkortelse for Multi-Directional Impact Protection System. Hjelmer med Mips er som oftest merket med et gult klistremerke og mipsskallet kan sees som et gult lag inne i hjelmen. Dette er et system som gjør at hjelmen tar opp rotasjonskrefter i et sammenstøt, og minsker kreftene hjernen blir utsatt for i en krasj. Mips-systemet gjør hjelmen noen hundre kroner dyrere, og skal gi økt sikkerhet. Det er likevel ikke gitt at du må ha Mips. Det kommer stadig nye løsninger, som gjør samme nytten, f.eks. POC sitt SPINN system.
Hvordan hjelmen strammes har veldig mye å si for hvordan den sitter på hodet. Dette er viktig både for komfort og at hjelmen ikke fyker av i en krasj. Det viktigste er justering av hjelmens omkrets. Som oftest gjøres dette med ett justeringshjul bak i nakken. Her er det greit å sjekke at man har litt å gå på i forhold til størrelse, slik at man kan justere hjelmen ut hvis det er behov for lue eller inn hvis du føler den sitter løst.
Reimer og låsesytem er også en viktig faktor. Disse bør være enkle å justere, samtidig som at klipsene og spennene ikke sklir på reimene, slik at den blir feil justert. Det er også stor forskjell på hvordan reimene er laget og føles mot huden. Generelt har dyrere hjelmer tynnere og mykere reimer enn billige. Hvordan type klips du ønsker er smak og behag. Noen typer kan justeres i lukkemekanismen, men de fleste er enkle klips. Finn en som funker for deg.
Det dukker stadig opp nye typer hjelmer. Den nyeste trenden er aerohjelmer og stihjelmer, men det finnes hjelmer tilpasset til de fleste typer sykling. Det er likevel ikke slik at du trenger fem forskjellige hjelmer til ulik bruk, men det er greit å finne den som passer best til den syklingen du gjør mest. Her kommer en oversikt over hjelmer til ulik bruk.
-Tempo
Tempohjelmen er utviklet utelukkende for fart, og blir benyttet i tempo og triatlon. Disse hjelmene har lite ventilering, og er ofte mindre komfortable å ha på over lengre tid. Hjelmen kjennetegnes ofte av en lang bakende, som skal redusere turbulens bak rytteren.
-Aero
Dette er den typen sykkelhjelm jeg selv sverger til. Disse har mer ventilering og komfort enn tempohjelmen, men det er fortsatt lagt stor vekt på aerodynamikk i utviklingen av hjelmen. Disse hjelmene er ofte et kompromiss mellom tempohjelmen og klatrehjelmen. Noe mer ventilert enn tempohjelmen og noe raskere enn klatrehjelmen. Specialized har faktisk målt en tidsbesparelse på 42sek over en distanse på 40km med aerohjelm i forhold til klatrehjem. Videoen om hvilke utstyr du bør oppgradere sykkelen din med finner du her. På bilde under ser du et eksempel på hvordan en aerohjelm ser ut. Denne modellen heter Birk First Aero og kan kjøpes her.
-Klatring
Når man skal oppover er vekt og ventilasjon viktige egenskaper. Derfor er klatrehjelmen lettere og mer ventilert enn aerohjelmen, men her noe større luftmotstand. Dersom du er på utkikk etter en slik type hjelm anbefaler jeg deg å sjekke ut Birk FIRST. Denne hjelmen finnes i både oransje og svart, og passer til både sykling på landevei og terreng.
-Sti
Stihjelmer er et segment som har vokst mer fram de siste årene. Dette er hjelmer som går lengre ned i nakken, for økt beskyttelse. De er heller ikke like åpne som en klatrehjelmen for å øke sikkerheten, og aerodynamikk er lite vektlagt i designet. En sykkelhjelm som her et til å anbefale er Etto Champery som Mikael Svensson på bilde nedenfor bruker. Denne hjelmen har en skjerm som kan vippes og ned, og som en bonus er den lett, luftig og komfortabel. I tillegg er dette en Mips hjelm og finnes i andre farger som oransje og svart. Sykkelhjelmen kan fås kjøpt her.
– Enduro
Dette er også et nytt segment av hjelmer. Disse hjelmene er beregnet for endurosykling, og skal gi tilnærmet like mye beskyttelse som en helhjelm nedover, men også være komfortable nok til å sykle opp bakken igjen. Her er det noe ventilering i selve hjelmen, og hjelmer som Giro Switchblade har også avtakbar kjevebeskytter, som gjør den mer ventilert oppover.
-Helhjelm
Dette er hjelmen for ultimat beskyttelse. Her er hele hjelmen, inkludert kjevebeskytteren helstøpt. Hjelmen har ofte lite lufting, men da den hovedsakelig brukes til Downhill og liknende er ventilasjon av mindre betydning.
-Pendling
Pendlerhjelmer er utviklet for å fungere godt i urbane omgivelser, og har ofte funksjoner som lys og refleks innebygget. Her er komfort og utseende viktige faktorer i utviklingen av hjelmen. Dersom du er ute etter en sykkelhjelm som dette kan jeg anbefale Etto Commuter som er en trendy by-hjelm til daglig bruk. Hjelmen er utstyrt med magnetisk spenne, som er enkel å åpne og lukke selv når man har hansker på. I tillegg har den også reflekterende materiale bak på hjelmen som gir den god synlighet i trafikken. Andre detaljer som er verdt å nevne er at den utstyrt med et nytt strammesystem som heter PSS5, noe som gjør at den sitter komfortabelt, sikkert og godt på hodet til enhver tid. Hjelmen kan fås kjøpt her og finnes i både sort og oransje.
Det å anbefale en hjelm som passer alle blir vanskelig. Hver enkelt må finne ut hva slags bruk man trenger hjelmen til og finne en som passer godt ut fra sine ønsker og forutsetninger. Utseende er heller ikke noe som skal undervurderes, da en kul hjelm blir brukt oftere enn en som ikke er kul.
For å finne en god hjelm er det greit å prøve flere forskjellige. Hjelmer fra ulike merker har ulik passform, og det er viktig å finne en som passer til hver enkelt. Hjelmen skal ikke trykke noen steder, men heller ikke være for romslig, slik at den sklir av i en krasj.
Generelt er ikke dyre hjelmer sikrere enn billige hjelmer, men det er ofte passform, vekt, komfort og ventilasjon som skiller dyre fra billige.