Sykkeldekk er sykkelsportens svar på skismøring. Det kan være forskjellen på suksess eller fiasko samtidig som det skaper både hodebry og debatt på internett før ethvert ritt. Så da er spørsmålet hvilke sykkeldekk skal du velge?
Tubeless eller slangeløst dekk har kommet for å bli. Ingenting er kjedeligere enn å måtte stoppe på grunn av en punktering. Dette gjelder på trening så vel som i konkurranse. Så hvorfor kjører ikke absolutt alle med et slangeløst oppsett? For mange mosjonister er tubeless og guffe forbundet med mye kliss og styr. Når du skal ha guffe inn i sykkeldekkene blir dette ofte mer klissete og det er hakket vanskeligere enn å bare legge inn en slange. Likevel er det helt klart verdt jobben for å redusere antall punkteringer. Laboratorietester viser også at sykkelen ruller marginalt raskere. Nå som det finnes bærbare kompressorer til slangeløst oppsett (AirShot) samt en del pumper med luftkammer for å blåse opp dekkene vil de aller fleste få til dette hjemme på egenhånd. Så dersom du kjører med slanger i dag og sykler en del vil jeg helt klart anbefale å anskaffe et slangeløst oppsett.
I dag finnes det sykkeldekk i alle varianter. Du har bombesikre dekk med godt grep som det omtrent ikke er mulig å punktere med. Ulempen her er vekt og rullemotstand. I andre enden av skalaen har du lette sykkeldekk med lav vekt og god rullemotstand. Ulempen her er en større sannsynlighet for å punktere samt at grepet er noe dårligere. Den beste løsningen ligger stort sett midt i med et litt mer konservativt valg.
Det som er viktig å tenke på her er hvor de kritiske punktene i løypa er. Hvis gruppene deler seg i et terrengparti er det her du trenger at dekkene fungerer optimalt. Dersom du er god teknisk og mer bekymret for om du klarer å henge med i bakkene på grusen kan du velge mere lettrullende dekk. Har du derimot mer styrke når det kommer til kondisjon sammenliknet med teknikk er det lurt å velge dekk som gir deg best mulig forutsetninger i terrenget. For at dette skal være enklere å forstå skal jeg bruke Birken som et eksempler. Det hjelper ikke med lette og superraske dekk om du mister gruppen du ligger i ned fra Skramstad med tanke på at du har dårlig grep og må kjøre saktere nedover. Nedenfor vil jeg også komme med noen eksempler på dekk som vil passe til de ulike sykkelrittene.
Grusklassikeren i august. Her er det lavest mulig rullemotstand som gjelder. Sannsynligheten for punkteringer i sideveggene er svært liten, og er det et sykkelritt du skal gamble med lettvektsdekk på er det helt klart i Birken. Typiske eksempler er Schwalbe Thunder Burt (HER), Maxxis Aspen og Specialized Renegade. Om kampen om de siste sekundene ikke er så viktig for deg vil dekk som Schwalbe Rocket Ron, Schwalbe Racing Ralph (HER), Maxxis Ikon, Specialized Fast Trak osv være gode dekk som også fungerer utmerket til de fleste sykkelritt her i Norge. Det går litt saktere, men sannsynligheten for punkteringer er vesentlig mindre.
PS: Kjører du stiv gaffel anbefaler jeg minst 2.2” bredde på dekkene.
Grusklassiker nummer to i august. I utgangspunktet er dekkvalget stort sett det samme som i Birken bortsett fra at det er mange fler svinger på løs grus, mere terreng og litt større punkteringsfare. Dekk med forsterkede sidevegger er fint her. I tillegg vil de fleste ha en bedre opplevelse med et litt grovere fordekk for bedre svingegenskaper. Da tenker jeg på de typiske allrounddekkene.
Her har vi den rake motsetningen til birken. Gruspartiene brukes kun til å drikke og spise, så det som gjelder her er hvordan dekkene er i terrenget. Vinnerne i eliten kjører som regel på typiske allrounddekk, men for folk flest vil et litt mere utpreget stidekk være det beste valget. Gjerne så brede dekk som ramma har klaring til for ekstra grep og komfort. Husk, ikke for mye luft! Sjekk ut Birk Sport sitt utvalg av terrengsykkeldekk ved å klikke her.
Få ting endrer kjøreforholdene like mye som regn. Skulle det bli skikkelig vått vil du trenge å ta hensyn til det. I et ritt som Birken hvor det stort sett kjøres på grus vil det ikke være behov for å gjøre noen andre endringer enn å sette på en liten skjerm foran og bak. På Grenserittet derimot hvor det mest kritiske partiet er ved grensen med mye svaberg er det dumt å komme med semislicks i regnvær. I andre ritt med en del sti vil det også være lurt å endre litt på dekkoppsettet. Stort sett trenger du ikke å endre mer enn fordekket på maratonritt. Det er her du styrer retningen og bakhjulet følger som regel etter. Litt større knaster med mellomrom mellom vil gripe bedre i gjørma. Litt grovere dekk foran vil heller ikke utgjøre en stor forskjell på rullemotstanden. Men igjen gjelder det å tenke på hvor man har sine styrker og svakheter. Er du god teknisk i forhold til dine konkurrenter trenger du å ta mindre hensyn til vær og vind.