Ukas motivator – Tilbake til det grunnleggende: HTFU!

Sykkelsesongen og en periode med mindre fysisk fostring er over for undertegnedes del. Nå er det på tide å tenke på neste år. Dessverre holder deg ikke med tanker og gode hensikter. Rulla er montert i garasjen og den mentale utfordringen et faktum. På tide å begynne på igjen med spalten ukas motivator!.

For å holde seg motivert gjennom vinteren må man begynne med grunnleggende motivasjonsteknikk. For egen del dreier det seg om å repetere fire velvalgte ord i en bestemt rekkefølge. De kan forkortes HTFU og ingen presenterer dem bedre enn Ronnie Johns:

For å unngå overstadig gjenbruk av fjorårets motivasjonsinnlegg sier jeg ja takk til motiverende videoer, sanger, dikt og fraser. Kort og godt alt som får en gjennom vinterens treningsøkter. Slik sender du oss tips. Ikke lyst til å sende? HTFU!

En typisk treningsøkt på landeveien

I likhet med undertegnede bedriver Martin, som driver Martins sykkelblogg, hyppig tråling av interwebben for å finne gode sykkelvideoer og historier. Nylig kom han over en flott video som viser et typisk eksempel på en treningsøkt langs landeveien for en gjennomsnittlig norsk sykkelklubb. Her kommer en video av IF Frøy på treningstur til Drøbak.

http://www.youtube.com/watch?v=rN7CNXeT_J8

Flott kommentering! Kan definitivt hamle opp med webtv-reporteren til sykling.no.

Sykkelreise med Rapha Cycle Club?

Rapha lanserer i år Cycle Club på Mallorca. På Hotel Sis Pins i Puerto Pollenca kan man sammen med syklister fra hele verden tilbringe en kortere eller lengre periode mens man lader opp til sommerens styrkeprøve, Sognefjellsritt eller andre eventuelle høydepunkter.

Mange reiser til Mallorca vinterstid uansett, men velger man å reise i perioden mellom 13. mars og 1. mai finner man Rapha Cycle Club ved dette hotellet. Dette er riktignok etter hva jeg forstår mer som en event å regne enn en sykkelklubb av den typen vi tenker på til vanlig. Likefullt, det arrangeres fellesturer, bakketempokonkurranser, filmvisninger, visning av vårklassikerne, gratis massasje av slitne bein, og ikke minst er det generelt gode muligheter til å leve det søte liv med andre syklister.

Ikke overraskende er det også muligheter for å gjøre innkjøp av sykkeltøy fra Raphas kolleksjon.

Om Mallorca ikke frister kan man også ta turen til London eller New York med tilsvarende opplegg. – Selv om jeg forsåvidt ser for meg Mallorca som mer sykkelvennlig enn alternativene. Hvem vil ikke lade opp til sesongen langs de samme veiene som Team Sky?

Jeg skulle gjerne avsluttet dette innlegget med et ikke så lite nonchalant «Vi ses på Mallorca!», men det ville dessverre vært løgn.

Eksempel på ekte smerte i slynga

Jeg har tidligere skrevet litt om slyngetrening og hvor bra det er for å trene støttemuskulatur. Det som kanskje ikke kom klart nok fram er at dette  er beinhard trening. 2 x 18 reps med crunch er ikke noe for veikpinner. Under følger en oppvisning av co-blogger Grjotheim. Stønningen og ansiktsuttrykket sier alt. Definitivt ingen posør.

http://vimeo.com/8594371

Beinhard økt i slynga

Undertegnede skal være forsiktig med å oppsøke god stemning de kommende dagene. Dette av den enkle årsak at slyngetrening kan være brutalt for magemusklene, og gårsdagens økt har midlertidig satt lattermuskelen ut av spill. Har ingen forhåpning om at dette skal gå over det neste døgnet, det er vel først i kveld det virkelig setter inn.

Nok syting. HTFU!

Jon Arve har satt opp et treningsprogram basert på en bok han helt sikkert selv vil omtale her. Selv har jeg ikke sett på denne boka, men resultatet er blitt et program hvor det er langt flere repetisjoner på øvelsene enn jeg er vant til. Jeg er ikke ukjent med at dette skal være bra for syklister da for mye trening med få repetisjoner og tyngre vekter minner lite om den måten man bruker muskulaturen på under sykling.

Med mindre man heter Jamie Staff og skal sprinte. Da kan man like gjerne dra på med 245 kg i knebøy.

Til spott og spe legger jeg ut et par bilder fra gårsdagens smertehelvete i samme slengen.
Det er verdt å legge merke til at man klarer å presse frem noen smil selv om kroppen skriker.

Sykkelmusikk – spilleliste for harde økter på rulla

Vinteren har knapt begynt og du har mange timer på rulla foran deg. Som du smertelig er klar over blir øktene fort langdryge uten variert musikk. La oss gi hverandre en hjelpende hånd frem til veiene blir bare. Sykkelblogg.no befaler:

  1. Legg til spillelista pedaltoner i Spotify
  2. Få tilgang til sykkelmusikk som spriter opp de harde øktene
  3. Spe på med egne godlåter
  4. HTFU!

Takk for oppmerksomheten!

Lance Armstrong om kosthold

Du blir hva du spiser er det noen som sier. I overført betydning. Har heldigvis til gode å se mennesker bli til purker etter ribbetida. Men det er klart at kosthold er viktig for sadelryttere som vil bli raskere. I videoen under forteller Lance Armstrong om kostholdet til proffsyklister. Verdt en titt.

Aamodt i slynga

Gode syklister har veltrent og stabil kjernemuskulatur. Slyngetrening er fin måte å trene den på. Men du syns kanskje det tar brodden av manndommen din å henge dinglende i taket etter et par taustumper mens de andre gutta setter nye rekorder i benkpress? Tøys. Med 8 OL-titler, 12 VM-titler og et lass av verdenscup- og NM-titler topper han hardhausskalaen. Når Kjetil André Aamodt kan henge der kan du.

Opptrening etter operasjon i kne, legg og ankel

Som tidligere lovet skal jeg følge opp med øvelser for å trene opp mitt dårlig fungerende venstrebein. Jeg har nå startet med fysioterapi, og har fått noen øvelser som skal gjøre ting bedre. Det viser seg også at jeg nok har latt høyrebeinet mitt gjøre litt vel mye av jobben sånn at jeg i hverdagen jukser unna og lar venstrebeinet få fri når jeg går trapper etc.

Jeg gjør nå (nesten) daglig følgende øvelser:

Trapp:

Man står nederst i trappa eller eventuelt ved en stepbox etc. Så løfter man det dårlige beinet opp på trinnet og bruker dette beinet til å sakte løfte hele kroppen opp. Her har jeg litt å gå på for å si det mildt. Dette gjør jeg i 4 serier av 12 reps.

Balansebrett:

På dette gjør jeg først bevegelser frem og tilbake uten at brettet skal bevege seg sidelengs. Dette gjør jeg 15 ganger før jeg bytter til å gjøre bevegelsen fra side til side uten at brettet skal bikke fremover eller bakover like mange ganger. Til slutt gjør jeg 10 sirkler i hver retning før jeg tar pause. Repeterer så hele øvelsen 1- 2 ganger. Brettet er genialt for folk med dårlige ankler også. Finnes ganske rimelig på nett.

Leggmuskler:

Her står jeg på tærne ytterst på et trappetrinn og senker kroppen og hælene ned slik at det strekker godt i akillesen før jeg hever kroppen igjen. Dette tar godt på fremsiden av leggen, og jeg kjenner godt at det har skjedd ting i ankelen min når jeg gjør denne øvelsen. Merker at det sitter to skruer på tvers inni der, og dersom det ikke blir vesentlig bedre får jeg nok vurdere å ta ut disse.

Uttøying:

Jeg merker godt at jeg har slurvet med uttøying i sommer. Sykling innebærer nokså statiske bevegelser og lite tøying. Jeg bruker de «vanlige» øvelsene for tøying av beina. Dette merker jeg at høyrebeinet også har godt av.

Litt tidlig å se resultater av dette foreløpig, men det kommer oppdateringer senere.