Ingrid S. Jacobsen sin ønskeliste for sesongen
29. October 2018
Alternativ trening for syklister på vinteren
11. November 2018

Spis regnbuen – Nøkkelen til variasjon i kosten

At kostholdet er viktig for prestasjon og restitusjon er ingen hemmelighet. Å få i seg god mat til rett tid er egentlig enkelt, men jeg får likevel ofte spørsmål rundt dette med kosthold og trening. Hva skal vi spise? Hva spiser du?

Jeg liker å snakke med folk om ernæring, da dette er et område det er lett å forbedre seg på. Der mange er gode på å gjøre ting kompliserte, så er jeg en stor fan av å gjøre ting enkelt. Enkle ting er lette å følge. Enkle ting blir gjort. Spis ren mat, spis mye frukt og grønt, spis nok fett og spis variert. I min bok er alt lov, men alt med måte selvfølgelig. Noen matvarer går mer igjen enn andre.

Hva består kosten min av?

For min del består kosten av mye grønnsaker og rotfrukter av ulike slag, frukt og bær samt naturell yoghurt og diverse toppings som gresskarfrø, chiafrø, mandler, valnøtter og musli. Som proteinkilde til middag velger jeg fisk eller rødt kjøtt. Jeg spiser lite ris, pasta og brød, men har som nevnt ingen nei-mat (annet enn egg da, for det er jeg visst allergisk mot). Det er en fargerik kost som er særdeles enkel å tilberede! Jeg bruker vel så godt som aldri mer enn 30 min på å lage middag. Ofte går det mye raskere.

Mat skal være glede, nytelse og næring. Når jeg er på treningsleir sitter vi ofte en time til frokost og nesten to til middag! Så er det også enkelt å komme til dekket bord med en buffet som bugner av sunne alternativer. Med 3-7 timer trening daglig er det bare å forsyne seg. I det daglige hjemme må jeg planlegge noe mer, men så lenge basisvarene er i hus går det overraskende fort og greit.

Et godt råd jeg forsøker å følge er å spise regnbuen hver dag. Det sørger for variasjon i kosten og dermed variasjon i ulike mikro- og makronæringsstoffer. Ikke visste jeg at regnbuen var spiselig, men poenget er altså å fylle tallerkenen med mat i alle farger. Et sosialt eksperiment og et artig tiltak der familien, vennekretsen eller treningsgruppa kan sjekke hverandres kunstverk rundt matbordet. Grønt, gult, rødt, blått, brunt, oransj, rosa – you name it. Fint blir det i hvertfall!

Lilla er kanskje det vanskeligste å få til, men med druer, plommer og ikke minst rødvin så klarer jeg å fylle den fargen også. Kanskje det er gull i enden av regnbuen likevel. Har du funnet din regnbue i dag? Hvis ikke kan du få flere tips til regnbuespising på Berit Nordstrand sin blogg ved å trykke her.

Spis regnbuen - Nøkkelen til variasjon i kosten   Spis regnbuen - Slik får du variasjon i kosten

Foto: Kari Lingsom og Ideal Nutrition

Kommentarer

kommentarer