Sykkelutstyr – Valg av riktig utstyr til terrengsykkel
20. April 2018
Sykkelhjelm – Hvilke hjelm passer til ditt bruk?
29. April 2018

Fuji Transonic DI2 – Beste landeveissykkelen jeg har hatt

Vi alle vet jo hvordan det går når man begynner å sjekke nyheter på sykkelfronten og ulike nettsider som selger sykler. Sjansen for at man da kjøper en ny sykkel i løpet av relativt kort tid er da ganske stor. Denne gangen var det jeg som falt for fristelsen, og med tanke på at jeg allerede har vært igjennom 3 stk Fuji landeveissykler, var valget enkelt på hva neste skulle bli. Det skulle bli en Fuji til…

Beskrivelse av Fuji Transonic DI2 2016

Fuji Transonic DI2 er en landeveissykkel i den såkalte “high end” serien til Fuji. Akkurat denne modellen er en spesiell versjon for det norske markedet. Sykkel er basert på en C10 ramme fra Fuji som både er lett og stiv. Den leveres med Shimano Ultegra DI2 gir, Ultegra 6800 52/36 T krank og 11/28 casett. I tillegg er sykkelen også utstyrt med et rått hjulsett fra Oval, 950 serien og Ultegra bremser. Dersom du ønsker å vite flere detaljer rundt sykkelen finner du den her.

  • Oval 900 series varbon cockpit
  • Vekt: 7,3 Kg

Fuji Transonic DI2 - Den beste landeveissykkelen jeg har hatt   Fuji Transonic DI2 - Den beste landeveissykkelen jeg har hatt

Opplevelse i bruk

Fuji Transonic DI2 har en veldig aerodynamisk ramme og utseende som er forbundet med fart. Jeg skal også ærlig innrømme at utseende ved valg av sykkel har en relativt stor betydning. Sykkelen har noen likheter med en temposykkel, men jeg vil si at den i bunn og grunn er veldig leken. Det er ingen tvil om at man smiler når man starter turen med denne.

Rammen har i tillegg til et sporty og kult utseende, en veldig god respons. Den er stiv og man føler at tråkket går dit det skal. Jeg personlig er ikke tilhenger av vanlig standard ramme, men liker den noe mer i tempo stilen og ikke rette rør på rammen. C10 ramma er da midt i blinken for undertegnede.

Dette er min første sykkel med DI2 gir, og det må jeg si er en fantastisk overgang. Det er så behagelig å gire, noe man spesielt merker på de kalde dagene når man bare trenger å touche borti spakene for å skifte gir. Selve giringen skjer også betydelig fortere. En annen fordel er at giret er lett å justere uten verktøy. Likevel er det viktig husk å lade, selv om man klarer fort 150-200 mil før dette behovet melder seg. Man kan få opp data på Garmin med noe ekstrautstyr hvis man er blant de veldig spesielt interesserte. Jeg synes Ultegra er et bra valg for denne sykkelen, da det er stabilt og slitedelene er på fornuftig kostnadsnivå. Når det kommer til Oval Hjulene er disse 55 profil, lette og stive. De triller veldig bra og produserer lite støy med tanke på den høye profilen.

Ultegra bremsene fungerer bra og calyppere som er integrert i rammen gjør at de er stive og effektive. Carbon felger og bremser for disse er ikke like effektive i regnvær, men det er jo en generell utfordring for V bremser. I tillegg til å fungere bra som en temposykkel, er denne også veldig bra i motbakker. Jeg har en del økter i motbakker, og er imponert over egenskapene. Den er i utgangspunktet satt opp med litt tyngre gir, så kan kanskje være en fordel å kjøpe med seg et nytt drev hvis du liker litt mindre motstand i tråkkene.

Konklusjon

Dette er en allround high end sykkel, hvor du får bra valuta for pengene. Den er i øvre prisklasse, men sammenlignet med andre merker får man mer for pengene her. Fantastisk morsom sykkel, som fungerer bra i trening, ritt og på rulla. Jeg har en tendens til å begynne å lete etter ny sykkel etter 2 sesonger, men det blir ikke tilfelle med denne. Er så fornøyd at denne blir i stallen en god stund til.

Kommentarer

kommentarer