Skadeforebyggende styrketrening
16. April 2018
Fuji Transonic DI2 2016 – Beste landeveissykkelen jeg har hatt
26. April 2018

Sykkelutstyr – Valg av riktig utstyr til terrengsykkel

Det er ikke til å komme unna at sykling er en idrett hvor sykkelutstyr kan være en avgjørende faktor. Når det er sagt, dersom man har en sykkel som er i god stand er det tross alt den som sitter på sykkelen som er avgjørende. Her er det likevel viktig at man bruker tid på å finne den rette terrengsykkelen med det rette utstyre for sesongen. Nedenfor har jeg laget en liste med viktige elementer som er viktig å ta med i vurderingen.

Dekkstørrelse

For voksne ryttere er det på terrengsiden i all hovedsak 27,5’’ eller 29’’ som gjelder. Når det kommer til maraton og rundbane kan det i mange tilfeller virke som at 29″ har litt overtaket på 27,5″, mens 27,5″ derimot er mer populær på stisykkel/enduro. Her er det også verdt å nevne at valget til en viss grad bør ta hensyn til høyden din. Det finnes mange lave jenter som trives minst like godt på en 27,5″ som en 29″, nettopp fordi hjulene føles for store og man blir sittende «inni» sykkelen, i stedet for oppå den. På en annen side kan 29″ være en trygghet med tanke på at større hjul absorberer støt og ujevnheter bedre. I tillegg reduseres også sjansen for å ramle over styret. Jeg har kjørt med både 27,5″ og 29″ tommer, og kan egentlig konkludere med at jeg trives godt på begge hjulstørrelsene. Det må uansett føles riktig for deg som skal sitte på sykkelen, og det er viktig at du tar valget om hjulstørrelse ut i fra hva du mener er riktig for deg.

Dekk

Mens man normalt kanskje har 3 ulike dekk å velge mellom på landeveien, er det kanskje 30 ulike muligheter på terreng. Alt må tilpasses føre og type konkurranse. Jo mer sti, jo grovere dekk. Jo mer grus, jo finere mønster og lettere vekt. Det er mange vurderinger som må tas, og mange faktorer som spiller inn. Se utvalget Birk Sport har av dekk til terrengsykkel ved å klikke her.

Sykkelutstyr - Valg av riktig utstyr til terrengsykkel

Demping

Stiv gaffel, hardtail og fulldemper er stort sett de tre valgene man har. Som med dekkene er det ofte underlaget og konkurranseformen som avgjør. I enkelte maratonritt på hovedsakelig grus er det ikke noe problem å kjøre på stiv gaffel, uten demping overhode. Dette sparer vekt, men vil ikke være hensiktsmessig dersom underlaget blir for ujevnt og variert. Hardtail gir derimot mulighet for demping, med dempegaffel foran. Se utvalget Birk Sport har av dempegafler ved å klikke her. Dette er fortsatt slik majoriteten av terrengsykler er satt opp, selv om fulldempere har for alvor tatt opp konkurransen de siste årene. Hardtailer tar unna det meste av slag fra underlaget, og toppmodellene har også lav vekt (>9kg). Skal man imidlertid kjøre i tøffe løyper med utfordrende terreng både oppover og utfor, er det en fordel med en bakdemper i tillegg. Fulldempere har økt kraftig i popularitet de siste årene. Tidligere ble disse mest brukt til stisykling, utfor og enduro, mens det nå er mer eller mindre likestilt med hardtailene også på rundbane. Fulldempere gir også en større grad av komfort i terrenget, så om man sliter mye med ryggproblemer, eller rett og slett ønsker en mer behagelig sykkelopplevelse i terrenget vil en fulldemper være å foretrekke.

Setepinne

Bruk av heve/senke-pinne har virkelig gjort sitt inntog i terrengsykling, særlig i enduro og rundbane. Setepinnen gir deg muligheten til å senke ditt tyngdepunkt på sykkelen, uten å måtte flytte vekten bak setet og over bakhjulet og dermed risikere å miste feste med framhjulet. Sjekk ut Birk Sport sitt utvalg av setepinner ved å klikke her.

Sykkelutstyr - Valg av riktig utstyr til terrengsykkel   Sykkelutstyr - Valg av riktig utstyr til terrengsykkel

Hvilke sykkelutstyr bruker du på terrengsykkelen din?

Kommentarer

kommentarer

Ingrid Sofie Jacobsen
Ingrid Sofie Jacobsen
Ved siden av å sykle er Ingrid lærestudent og holder kurs for Norges Cykleforbund. Hun sykler i all hovedsak terreng, og sjonglerer mellom maraton, rundbane og sprint. Hun utmerker seg best innenfor sprint hvor hun blant annet har VM -sølv og bronse fra 2014 og 2015.