Sykkelrulle – Tips til oppstart av rullesesongen
19. november 2017
Sykkellykt – En helt ny sykkelopplevelse
11. desember 2017

Offseason – Mine treningstips til deg utenfor sesongen

En sesong med mye konkurranserettet trening er over. Det er «offseason» og med det kommer spørsmålet “hva skal jeg gjør i denne lange pausen?”.

På tampen mot en sesongavslutning bruker jeg mye resurser i form av tid, fysisk og psykisk energi på å gjøre de beste valgene mot den store konkurransen. Når konkurransen og det store målet er over synes jeg at det er lett å få en liten “down”. Hvor skal fokuset ligge nå? Hva blir neste års mål? Hva skal jeg trene annerledes? Og slik fortsetter det. Jeg gjør som proffene og tar noen uker med fri fra disse spørsmålene. Glemmer alle spørsmål, inntil jeg finner motivasjonen til å tenke på spørsmålene på nytt. Det jeg ikke gjør er å ta helt treningsfri.

Grunnen til at jeg ikke tar treningsfri er at jeg det siste året har brukt mye tid på å komme i dagens form. Fra oktober for et år siden har jeg bygget meg opp til å takle å trene hardere og lengre. Jeg gikk fra å trene nesten ingenting til å trene to økter om dagen.  Jeg ønsker ikke å bygge meg opp på nytt, men å opprettholde en stabil fysikk form.

Hva bruker jeg tiden på i offseason?

Det som er annerledes i “offseason” er at jeg ofte trener andre ting i tillegg til å sykle, samtidig som jeg også legger opp treningsøktene mine annerledes. Jeg går blant annet på rulleski og sykler lengre turer i marka. Landevei derimot blir ikke prioritert og jeg løper ikke på asfalt. I stedet løper jeg på stier med røtter og gjørme. Har du lyst til å trene crossfit, zumba eller klatre så gjør gjerne det. Det handler om å gjøre ting som skaper overskudd og energi. Dette er noe jeg for øyeblikket mangler og det er derfor viktig at jeg finner ut av hvilke aktiviteter som gir meg mer energi. I tillegg til det jeg har lyst til, trener også jeg intervaller. Dette gjør jeg med den hensikt at det ikke skal bli så stor overgang å komme tilbake igjen. På sykkel liker jeg å sykle 4*8 minutter eller 40 sekunder hardt/ 20 sekunder hvile 12 ganger for så å gjøre dette i to/tre repetisjoner. Dette er fine økter å ha gjennom hele året da jeg lett kan øke antallet og se progresjonen raskt. Nå som det er mørk og kaldt ute liker jeg å sykle på rulle, enten det er intervaller med høy musikk eller langtur og film. Sykkelrulla jeg bruker kan du finne her.

Avslutningsvis tror jeg at det å bruke tiden på det jeg har lyst til i en slik periode er viktig. På denne måten vil det bli lettere for meg å samle energi og motivasjon til neste sesong. Jeg har også troen på at det vil gi meg nye impulser, samtidig som at jeg mest sannsynlig vil treffe litt andre treningskompiser ved å gjøre andre ting.

Mitt råd til deg er derfor å gjøre det du har lyst til, men at du ikke skal glemme det bra arbeidet du har lagt ned i sommer. Jeg er ingen treningsekspert, men dette er mine tips.

Offseason - Mine treningstips til deg utenfor sesongen

Legg igjen en kommentar i kommentarfeltet slik at jeg kan vite hva du liker å gjøre utenfor sesongen?

Kommentarer

kommentarer