Fordelene med sykling – Derfor bør du sykle til jobb
28. juli 2017
Sykkelstyre – Tips til justeringer av styre på sykkel
8. august 2017

Sykkelreise- Hvordan planlegge en lengre sykkeltur?

Å planlegge en lengre eller internasjonal sykkelreise kan for enkelte virke både slitsomt og uoverkommelig. Gjennom flere år med planlegging og titalls destinasjoner bak meg har jeg mange gode tips i forbindelse med planlegging av sykkelreiser.

Selv om det for mange kan være mer en nok å sykle i nærområdet eller planlegge en kortere tur innenlands kan det likevel ikke måle seg med en skikkelig internasjonal sykkelreise full av spennende opplevelser og nye inntrykk. Storslagen natur, fantastisk mat og unike kulturskatter er kun noe av det man kan vente seg på en godt planlagt tur. Det er viktig å utfordre seg selv og være åpen for nye ting når man skal planlegge en skikkelig sykkelreise.

Det finnes mange ulike måter å forberede og planlegge en bra tur ut i det ukjente. Her er en liten liste med noen grunnleggende og viktige tips og tanker som kan bidra til en bedre turopplevelse dersom du planlegger en lengre sykkelreise. Dette omfatter alt fra hvilke hensyn man bør ta ved bestilling av flybilletter, metoder for å planlegge den perfekte sykkelruten, fremkomstmidler, helsetiltak og å holde kontakten med familie og venner hjemme.

Planlegg rutingen din

Søk inspirasjon og se etter alle alternativer og unike muligheter som finnes rundt reisemålet.

Så fort du har satt av tilstrekkelig med dager til reisen er tiden inne for å sette det endelige reisemålet og definere turen. Det finnes utallige unike destinasjoner for å anlegge en lengre sykkelreise, alt fra Andesfjellene, Himalaya, Sentral-Asia, Mongolia, Marokko, Trans-Uganda eller det Etiopiske høylandet. Kanskje planlegger du turen til landet du alltid har drømt om å besøke siden barndommen, eller du har sett en dokumentar som har inspirert deg og du ønsker å besøke nettopp dette landet. Jeg personlig liker å søke inspirasjon på ulike reiseblogger, Instagram-feeder, reiseguidebøker, TV eller en annen kilde som fanger interessen min. I tillegg til dette liker jeg også å utforske med Google Earth, Wikiloc, Ride With GPS som har et stadig voksende rutekart for spesifikke turforslag. En annen god inspirasjonskilde og turplanlegger er RWGPS, da det er raskt og intuitivt å bruke og samtidig enkelt å dele med andre. Et godt tips er å variere mellom standardkart og satellittbilder for å kartlegge om veiene langs ruten er asfalterte, grusvei eller sti samtidig som man kan speide etter mulige singletrack-alternativer. RWGPS er også et godt alternativ for å danne en grov oversikt og profil av den planlagte ruten samt kalkulere avstand og høyde.

Hvis du planlegger å utforske Peru eller Bolivia, Chile og Argentina, for den saks skyld kan jeg anbefale Andes by Bike, som dokumenterer en rekke klassiske og unike grusveier med nedlastbare GPX spor, bilder og oppdaterte kommentarer fra andre sykkelentusiaster.

Dersom du planlegger tur til de virkelig høye fjellene, som Andes eller Himalaya, hvor akklimatisering og høyde har en stor innvirkning på turen bør dette også tas i betraktning når du gjør research og i forbindelse med planlegging av ruten. Vær spesielt oppmerksom dersom du kommer fra havnivå og / eller flyr inn til et mål som ligger høyere enn 3000 m over havet, slik at du får de nødvendige hviledagene og kan tilpasse deg omstendighetene før du legger ut på tur.

For å holde vekten på sekken nede og backcountry-vennlig, er det viktig å planlegge depoer underveis hvor du kan få tak i nye forsyninger med mat, drikke og andre ting du måtte behøve under reisen, slik at du ikke ender opp med en hel ukerasjon med mat i sekken. Et godt tips er også å alltid sjekke at du har oppdatert informasjon om ruten din og eventuelt dobbeltsjekke med lokalbefolkningen når du kommer frem for veibeskrivelse og oppdatert info, f.eks. for å sjekke om det er noen broer langs ruten som er vasket bort av monsunsesongen. Dette kan ofte skje i mindre utviklede deler av verden der infrastruktur ofte er mye dårligere en hva vi er vandt med.

Det er også lurt å undersøke og sette seg inn i regionale værmønstre for destinasjonen, både fortid og nåtid da det er morsommere å reise med årstidene i stedet for mot dem. Et eksempel på dette kan være at du planlegger en reise til Peru og det nylig har vært en uvanlig tung regntid. I så fall kan det være lurt å justere ruten noe og heller begynne lenger sør i landet, hvor man kan konstatere at det har vært vesentlig mer opphold og dermed er mer innbydende å sykle i motsetning til lengre nord der regnet har vært mye hardere. Det samme gjelder områder der sterke vinder kan være et faktum. Et godt eksempel på et slikt område er Patagonia, hvor vinden kan forandre en fantastisk tur til en uvedkommen dårlig opplevelse med mye motvind og ubehagelige sykkelforhold.

Med alt det ovenfornevnte i betraktning skal det også sies at de beste og mest vellykkede ruteinnsiktene noen ganger først kommer når man ankommer destinasjonen. Det vil si at i visse tilfeller der f.eks. informasjonen på nettet er begrenset kan det være lurt å planlegge et par ekstra dager fra du ankommer for å bli kjent med forholdene og oppsøke lokale sykkelbutikker, turistkontorer etc. for å danne deg best mulig bilde av ruten og forholdene. Et annet godt tips er å registrer deg på Warmshowers, som er et internasjonalt community for syklister på tur og verdskap som er interessert i gjestfrihetsutveksling. I tillegg til å tilby et sted å bo og mulighet for vasking av klærne dine, er vertskapet ofte en meget gode ressurs for å skaffe seg essensielle tips, informasjon eller nyttige kontakter som kan være meget verdifullt på reisen. Dette gjelder særskilt på steder som ligger utenfor de normale reiserutene eller i spesielt øde eller værharde områder. Dersom du reiser regelmessig, kan det være vell verdt å gjøre en årlig donasjon for å støtte og bidra til opprettholdelse av dette nettverket.

PS: Sjekk alltid at passet ditt ikke er i ferd med å gå ut på dato og om det kreves noen form for visum i landet/landene langs reiseruten i god tid før du legger ut på tur.

Sykkelreise- Hvordan planlegge en lengre sykkeltur?

Kommentarer

kommentarer