Sykkelsete – Valg og justering av sykkelsete til damer
27. juni 2017
Motivasjon – Hvordan finner jeg motivasjon til å trene?
2. juli 2017

Sykkelskade – Slik kan du trene med skade fra sykling

Det sies at man ikke er en ekte syklist før man har brekt kravebenet. Dette er selvfølgelig ikke helt sant, men som syklist er likevel sannsynligheten for at man på et eller annet tidspunkt vil få en form for sykkelskade stor. Så hva gjør man da?

Hvis man ser bort fra lårhøner, skrubbsår osv., kan man veldig grovt sett dele sykkelskader inn i to kategorier:

  • Bruddskader
  • Belastningsskader.

Hvordan disse sykkelskadene behandles og hva man kan gjøre mens man er skadet vil være ganske forskjellig.

Bruddskade

For en syklist er det stort sett på overkroppen bruddskadene skjer. Enkelte benbrudd vil selvfølgelig forekomme, men når en syklist velter er det stort sett kraveben, håndledd og armer som er mest utsatt. Brudd i armen og håndleddet resulterer stort sett i gips. Det betyr at man ikke kan sykle ute. Derimot går det fint å sykle på rulla og løpe. Noen sitter på rulla dagen etterpå mens andre venter en god uke før de begynner å trene igjen. Her vil motivasjon og smerteterskel spille inn. Det er heller ikke så dumt å høre hva legen tenker om saken. Med gips på armen er det også greit å finne en måte å ikke måtte ha armen på styret med full tyngde på. Det kan være en hylle, et rekkverk eller til og med en stige som Matt Hayman brukte når han skadet armen. Se bilde som er lagt ved under avsnittet. Når det kommer til løping fungerer dette også bra med gips, men vær klar over at pendelbevegelsen med armen vil føles veldig rar ut. Sannsynligheten for at du trenger hjelp til å knyte skolissene er også relativ stor.

Kravebensbrudd derimot er som regel litt mer komplisert å trene med. Denne formen for brudd krever at armen stort sett er i ro, noe som gjør at løping ikke er et alternativ. Rulla derimot er fortsatt en mulighet, men her er det viktig å merke seg at det kan bli vanskelig å kjøre en hard økt, med tanke på at overkroppen og den ene armen må holdes i ro. Jeg kan av egen erfaring si at armen vil gro fortere, i tillegg til at man i større grad kan bruke armen dersom man har et litt styggere brudd som krever at man opererer inn en skrue/plate. Igjen, her kan det være greit å forhøre seg med legen når det kommer til hva som er greit å gjøre.

Belastningsskade

De aller fleste syklister har en eller annen gang opplevd å ha litt vondt i kneet. Hvis det er syklingen som fremkaller smertene er det første du skal gjøre å ta en pause fra syklingen. Vanligvis har man pådratt seg såkalt «runners knee». Dette skyldes for stor belastning, for lite tøying eller gjerne en kombinasjon av disse. Uansett, knesmerter er noe man tar på alvor og jeg anbefaler på det sterkeste at man oppsøker en fysioterapeut selv om de svarene man finner på internett matcher 100 % med de problemene man selv opplever. En fysioterapeut vil også kunne hjelpe deg med akupunktur og trykkbølge som vil fremskynde prosessen med å bli frisk.

Selv om syklingen kan forårsake vondter i kneet er det andre former for trening som går bra. Svømming er den perfekte treningsformen når man har fått en slik sykkelskade. Dette er ekstremt skånsomt for kroppen. Min erfaring er at løping og langrenn/rulleski også pleier å gå fint. Her har man mindre kneutslag enn hva man har på sykkelen og man vil ikke irritere en betennelse i samme grad. Her er det viktig å prøve seg litt frem. Husk, når du har en sykkelskade er det viktigere at du blir helt bra igjen enn at du får fulgt treningsplanen.

Kommentarer

kommentarer