Treningsprogram for syklister – Trening før sesongstart
22. juni 2017
Sykkelsete – Valg og justering av sykkelsete til damer
27. juni 2017

Grenserittet – Tips til gjennomføring av sykkelritt

Grenserittet første helga i august er en klassiker på kalenderen for sykkelglade. Det er ikke uten grunn at det har blitt et av Norges mest populære ritt, både for elite og mosjonister. Løypa er krevende nok for de fleste, men uten at den er for vanskelig. Den er fartstfylt, morsom og underholder hele veien mellom Strømstad og Halden med sine stadige skifter av både retning og underlag. Av og til kan logistikken ved ritt som går fra et sted til et annet være litt krevende. Det er jo alltid enklest når det er start og mål på samme sted. Men selv om løypa er rundt 80 km betyr ikke det at det er 80 km mellom start og mål. Faktisk er det bare omtrent 30 km fra Halden til Strømstad, så det er mange som setter bilen igjen ved start og sykler tilbake etter målgang.

Sykkel

Dette er er ritt der alle rittorienterte sykler fungerer bra. Alt fra lette halvdempere med stiv gaffel til de litt tyngre fulldemperne. Begge er gode alternativer. De fleste vil nok sykle på en halvdemper og lar da dempegaffelen stå på, da det er denne typer sykkel de har. For de som liker å bytte dekk etter type ritt og forhold så velg gjerne et bakdekk med gode rulleegenskaper, som f.eks Continental Race King eller Schwalbe Tunder Burt, og et framdekk som er litt grovere for gode styeegenskaper. F.eks Continental X-king eller Schwalbe Rocket Ron. Det vil gi en dekkombinasjon som fungerer bra på alle slags føreforhold i denne løypa. Dekktrykk blir litt individuelt, da det kommer litt an på bl.a dekktype, felgtype og kroppsvekt, men i grove trekk er mellom 25 og 35 psi dekkende. Lavere dekktrykk gir bedre grep, men høyner risikoen for punktering, og omvendt.

I Grenserittet, som i alle andre ritt, er det mulig å punktere, eller få annet slags teknisk trøbbel. Ha alltid med minst en reserveslange, samt pumpe eller luftpatron. Ha også med et multiverktøy med kjedekutter og en kjedelink. Dette veier lite og er veldig nyttig om uhellet skulle være ute.

Næring

Under rittet bruker mange sportsernæring. Da kanskje helst energigels som har plass i lomma og energidrikk på flaske eller i drikkesekken. Dette fungerer glimrende, men det er en stor fordel å ha prøvd det ut på forhånd. Gel kan være hardt for magen de første gangene. Prøvesmak gjerne på en treningstur om du aldri har testet det før. Har du brukt det før, men vil prøve et nytt merke eller ny smak er det også lurt å prøvesmake på forhånd. Det gjelder både for gels, drikke og evt om man tenker å bruke energibarer.

Gjennomføring av Grenserittet

Når det kommer til selve gjennomføringen av rittet er det mange som åpner over evne ut fra start, for å komme med i en sterk gruppe som kan kjøre fort sammen oppover mot Halden. Har man ambisjoner og er godt trent kan det fungere bra, men det kan også føre til at man etterhvert får smake sin egen medisin og får kjenne på hvordan det er å møte veggen. Ofte kan man få en bedre opplevelse av rittet ved å åpne i en mer kontrollert fart og heller øke utover. Det er når man nærmer seg riksgrensa, rundt halvveis i løypa, at de tyngste partiene kommer. Her kan det være lurt å ikke bruke opp alle kreftene ut fra start. Når du begynner å nærme deg Halden kommer man til den raskeste utforkjøringen ned mot Halden. Den er ikke vanskelig med mindre man kjører veldig fort, men man skal likevel følge med nedover. I bunn er det bare å bruke det som er igjen av krefter da det ikke er mange kilometer igjen. I mål venter dusj, tørre klær og god mat på Fredriksten Festning.

Gå inn på nettsiden til Grenserittet for å melde deg på sykkelrittet ved å klikke her. Lykke til!

Bilde er hentet fra www.grenserittet.com

Kommentarer

kommentarer

Lars Granberg
Lars Granberg
Terrengsyklist for Birk Sport Racing i grena maraton (XCM). Innehar de beste norske resultatene i VM, verdenscup og de største etapperittene. Flere NM medaljer.