Ritt tips – Hvordan holde oversikt over sykkelløypa?
4. august 2011
City Downhill – Et spektakulært gateritt
6. oktober 2011

Divisjon – Sykkellag og sykkelritt

Divisjon - Sykkellag og sykkelritt

Sykkelsporten er en fascinerende og spennende idrett som har et komplisert og ikke-intuitivt regelverk når det kommer de ulike aspektene ved sporten og dens divisjoner.

Noe av det som kan være vanskelig å forstå innenfor sykkelsporten er hvordan idretten er delt inn i ulike divisjoner. Andre idretter som fotball, håndball, basket og ishockey har et forholdsvis oversiktlige regelverk som tydelig definerer hvem som befinner seg i hvilke divisjon, og ikke minst hva det innebærer.

I norsk fotball er det for eksempel slik at de beste lagene spiller i Tippeligaen. Å være et Tippeligalag innebærer at man deltar i den høyeste divisjonen og spiller i en serie hvor man møter de andre Tippeligalagene to ganger hver sesong. Videre finnes det et tydelig regelverk som viser til hvor mange av de dårligste lagene som rykker ned og hvor mange som må ut i play-off.  Med andre ord vet alle klubber, trenere, spillere og fans hva de kan forvente før sesongen. De vet hvilke kamper som skal spilles og hvilke plasseringer som kreves for å ikke rykke ned.

Divisjon – Sykkellag

I sykkelsporten er ikke inndelingen av divisjoner like klare og oversiktlige. For å forstå hvordan sykkelsporten er delt inn i divisjoner, må vi først kjenne til de ulike kategoriene/divisjonene lagene kan befinne seg i.

World Tour er det øverste nivået og er sykkelsportens “første divisjon”. Her finner du lagene me de beste resultatene, god finansiering og en etikk i forhold til anti-doping som det internasjonale sykkelforbundet UCI har godkjent. Som et World Tour-lag har man også en rett og plikt til å stille i alle de ulike World Tour-rittene på sykkelkalenderen. Med andre ord skal disse lagene delta i alle de store rittene som Paris-Roubaix, Giro d’Italia, Tour de France og Vuelta a España.

Pro Continental (Pro Kontinental) er nivået under World Tour. Lagene som tilhører denne kategorien er store lag som ikke har klart å anskaffe seg gode nok resultater til å delta i World Tour – rittene. Likevel har de rett til å søke om å få wild-cards som det blir delt ut en viss mengde av til Pro Kontinental-lag, basert på subjektive vurderinger. For eksempel går wild cards gjerne til lag med høyt profilerte ryttere som tidligere skjedde med Hushovds lag “Cervélo Test Team” som var et Pro Kontinental – lag.

Continental (Kontinental) er gjerne et lite lag med ryttere mellom 7-15. Disse lagene har hverken lov til å søke om wild-cards eller å delta i World Tour. De fleste kontinental-lagene er lag som er i utviklingsfasen og har fokus på å utvikle ryttere så de videre kan sende de av gårde til større lag (helst World Tour-lag).

Landslag er lag som kun inneholder ryttere fra en bestemt nasjon. Slike lag forekommer som oftest i mesterskap og i det aldersbestemte Nations Cup-rittet, men vi kan også finne dem i mange andre ritt som jeg skal snakke mer om i avsnittene nedenfor.

Klubblag/konkurransefellesskap er ikke UCI-registrerte lag som vanligvis bare deltar i nasjonale og andre ikke UCI-registrerte ritt. Disse lagene har som oftest som mål å utvikle syklister slik at de kan få en plass i et kontinental-lag.

Vi har nå en klar definisjon på de ulike nivåene et lag kan befinne seg på. Kort oppsummert kan divisjoner innenfor sykling ikke sammenliknes med divisjonene innenfor andre idretter som fotball eller håndball. For eksempel kan man kan ikke si at World Tour er førstedivisjon, Pro Continental er “andre divisjon” og Continental er “tredje divisjon”. Grunne til dette er at de tre nivåene ikke er avskilt på samme måte, med tanke på at for eksempel World Tour-lag ikke bare konkurrerer mot andre World Tour-lag, men også Pro Continental-lag.

Divisjon – Sykkelritt

Innenfor sykkelsporten er det ikke bare lagene, men også konkurransene/rittene som er delt inn i ulike klasser/nivåer.

World Tour-ritt er de mest prestisjetunge og klassiske rittene. Det er disse rittene som får mest medieomtale og som derfor er de største utstillingsvinduene for sponsorene som finansierer alle sykkellagene. I World Tour-ritt deltar alltid alle World Tour-lag, men også noen få Pro Kontinental – lag som har fått tillatelse til å delta i den grad at de har fått wild-card av arrangøren. I andre tilfeller deltar også landslag for den nasjonen som arrangerer rittet.

1. HC er en kategori som tilhører de nest største endagrittene. Her kan maksimum 80 prosent av lagene som stiller være World Tour-lag og resten må være Pro Continental-lag eller landslag som kun er fra samme nasjon som rittet arrangeres i.

1.1 er det neste nivået for endagsritt og er nivået under 1. HC. Her kan maksimum 50 prosent av lagene som stiller være World Tour-lag og resten må være Pro Kontinental-lag, Kontinental-lag eller landslag (uansett nasjon).

1.2 er det tredje og siste nivået for endagsritt. Her kan ikke World Tour-lag delta og det er bare Pro Kontinental-lag fra samme nasjon som rittet arrangeres i, Kontinental-lag, landslag uansett nasjon og klubblag/konkurransefellesskap som kan delta.

2. HC er en kategori for de nest-største etapperittene. Samme regler gjelder her som for 1. HC. Et eksempel på et ritt som befinner seg i denne kategorien er Post Danmark Rundt som er Nordens største sykkelritt.

2.1 er det neste nivået for etapperitt og er nivået under 2. HC. Samme regler gjelder her som i 1.1-rittene.

2.2 er det tredje og siste nivået for etapperitt. Samme regler gjelder her som i 1.2. I denne kategorien finner vi foreløpig Glava Tour of Norway.

Kort oppsummert viser denne oversikten oss at divisjonsinndelingen av lagene World Tour, Pro Continental, Continental osv ikke er ensbetydende med et gitt rittprogram, men at det danner grunnlaget for hvilke ritt de ulike lagene kan søke seg plass i. Det gir også en god forklaring på hvorfor arrangøren bak Glava Tour of Norway desperat ønsker en oppgradering. Klarer arrangøren å oppgradere rittet fra et 2.2-ritt, til et 2.1-ritt, ser vi at de plutselig får lov til å invitere noen World Tour-lag.

Kommentarer

kommentarer

Administrator
Administrator
Administrator av Sykkelblogg.no