Sykkeldekk – Hva er riktig lufttrykk i sykkeldekket?
3. desember 2010
Sykkelrulle – Balanserulle eller fastrulle?
16. februar 2011

Rulle – Hvorfor og hvordan sykle i rulle?

Rulle - Hvorfor og hvordan sykle i rulle?

Vindmotstand er en syklists verste fiende. Som fersk landeveissyklist blir man overrasket over hvor mye tid man kan spare ved å befinne seg i midten av en stor gruppe med syklister. For eksempel hvis man sykler 40km/t sparer man et sted rundt 40% i forhold til de som ligger i front. Når et lag sykler sammen er det derfor viktig å bytte posisjoner regelmessig slik at den som sykler i front ikke bli tappet for energi og at heller arbeidet blir fordelt mellom de ulike rytterne. Dette kan gjøres ved å sykle i rulle. Det finnes ulike typer ruller:

Å sykle på en enkel rekke

Å sykle på en enkel rekke med kort avstand til syklisten foran er den enkleste formen for rulle. Her holder syklisten i front et jevnt og stødig tempo. Ved bytte legger førstemann seg forsiktig over til siden, senker tempoet, sklir bakover og inntar sisteplassen i rekka. Nummer to i toget tar så videre over ved å holde samme fart. Her gjelder det å ha stålkontroll med tanke på at det er lett å trekke opp og tro at man sykler for sakte når man har resten av laget i kort avstand bak seg. Bruk gjerne speedometeret som en referanse som er ypperlig til å måle hastighet. Andre viktige momenter i denne type form for å rulle er at alle må fokusere på å holde et jevnt tempo. Ujevnheter i tempo og vingling fører gjerne til trekkspilleffekten som videre fører til at man må bruke ekstra energi på å tette de uønskede lukene.

Rulle på en rekke

Å sykle på dobbel rekke – to par

En annen form for rulle er å sykle på dobbel rekke. Her er det verdt å merke seg at denne form for rulle egner seg best for relativt store lag med mange ryttere som sykler sammen. Dette gjør at litt ekstra plass på veien kreves. Videre er det slik at de samme prinsippene for å sykle på dobbel rekke er de samme som for lagene som sykler på en enkel rekke, bortsett fra at de to syklistene i front ved nedrykk beveger seg bakover på hver sin side.

Rulle på dobbel rekke

Å sykle i kjede

Å sykle i kjede er både morsomt og effektivt. Det krever imidlertid litt trening, koordinasjon og ikke minst kommunikasjon. Forskjellen fra å sykle på en rekke og i kjede er ikke stor, men en av ulikhetene er at man kontinuerlig skifter posisjon med førstemann. Nøkkelen er å få rekkebyttene til å gå pent og pyntlig for seg. Slik fungerer det i praksis:

Lag som sykler i kjede sykler på to rekker der rekken til høyre holder en litt høyere hastighet enn gruppen til venstre. Veksling skjer ved at førstemann i rekken til høyre sklir rolig over til venstre i det førstemann til venstre passeres. Deretter slipper man seg ned i rekken til venstre og venter på å innta plassen bakerst på høyre side igjen. I det man sklir tilbake fra venstre til høyre gjelder det å være forberedt. Her er det er viktig å havne rett på hjulet når sistemann passerer slik at man slipper å tette luka. For at dette skal gå glatt er det lurt at sistemann i rekken til høyre gir beskjed til vedkommende som skal ta over som sistemann. Da rekker man å legge seg pent over til høyre og helt innpå hjulet.

Rulle - Kjedesykling

Hvis du vil lese mer om de ulike formene for ruller anbefaler jeg deg å ta turen innom cyclingtips. Legg også gjerne igjen en kommentar dersom du har spørmål til de ulike rullene.

Kommentarer

kommentarer

Administrator
Administrator
Administrator av Sykkelblogg.no